Hoppa till sidans innehåll

Disciplinärenden: Hur går det till?

  • Uppdaterad: 2015-02-19 15:03

Disciplinärenden

Hur går det till?

Disciplinkommittén hanterar bestraffningsärenden. Övriga tävlingsärenden såsom protester
eller dispenser, hanteras av tävlingskommittén.

  1. ANMÄLAN TILL BESTRAFFNING
    1. Anmälan skickas till kommittén som fattar beslut om utredning. 
    2. Kommittén beslutar om den anmälde ska stängas av eller inte under utredningstiden.
  2. BEGÄRAN OM YTTRANDE
    1. En begäran om yttrande skickas till den anmäldes förening.
    2. Den anmälda får i sitt yttrande ge sin version av händelseförloppet.
    3. Om den anmälde har blivit avstängd under utredning, så framgår det i brevet med begäran om yttrande.
  3. YTTRANDE
    1. Den anmälde beskriver händelseförloppet i sitt yttrande.
    2. Yttrandet ska skickas tillbaka till förbundet inom stipulerad tid.
    3. Ett uteblivet yttrande tolkas som ett godkännande av domarens anmälan.
  4. BESLUT
    1. Kommittén fattar beslut utifrån anmälan och yttrandet. 
    2. Kommittén kan besluta om tillrättavisning, avstängning eller böter. Kommittén kan även lämna en anmälan utan åtgärd.
    3. En avstängning utmäts alltid i tid, även om hänsyn tas till antalet matcher under avstängningstiden.
  5. ÖVERKLAGAN
    1. Om den anmälde eller anmälaren vill överklaga beslutet så ska man vända sig till Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd. 
    2. Rutinerna för överklagan finns i alla beslut
Skribent: Kent Blomqvist
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Örebro läns Ishockeyförbund
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 019-17 55 71
E-post: This is a mailto link

Se all info