Hoppa till sidans innehåll

Målvaktens fysträning


mvfys_slideboard_535px

Målvaktens fysträning innehåller information om målvaktsspecifik fys.

Målvaktsspelet ställer speciella fysiska krav och här får du tips om hur man som målvakt kan specialträna de olika fysiska grundegenskaperna uthållighet, styrka, snabbhet, koordination och rörlighet på sätt som kan skilja sig från övriga spelare.

Kom ihåg att grundkvalitéerna inom varje egenskap är gemensam med de som utespelarna tränar, men för att få spets ska du komplettera din träning med målvaktsspecifika delar. Något som blir viktigare ju närmare säsongen du kommer under barmarksperioden och ju äldre och mer fysiskt utvecklad du blir genom en bra grundträning.

Även om kraven på uthållighet under match bara är riktigt höga på målvakten i vissa speciella situationer då laget är under stark press, (som exempelvis i box play) så är konditionen mycket viktig för målvakten för att orka träna med kvalité. Styrka och snabbhet är naturligtvis extremt viktiga egenskaper för en målvakt, både när det gäller stabilitet i bålen för att kunna inta och växla mellan de olika ställningarna samt för att kunna utföra de explosiva rörelser som snabba förflyttningar och räddningar kräver. Koordination och rörlighet är viktiga för att kunna utveckla de avancerade rörelsemönster som dagens målvaktsspel bygger på och inte minst för att förebygga skador.

På Hockeyakademins Utbildningssida hittar du mängder med material om ishockeyspelares fysiska träning.

Läs mer i ABC-pärmens målvaktsdel pdf ikon

Beställ Fys-DVDn

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00
Skribent: Gustav Griborn

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info