Hoppa till sidans innehåll

Målvaktens träning på is


jg_sms_traning_535px

Målvaktens träning på is är sidor som innehåller många tips och idéer ur våra utbildningsmaterial kring målvakters träning på is både med laget och i form av speciell målvaktsträning. Du hittar både allmänna tips om upplägg och metodik och mer specifika råd om inlärning och träningsmetodik för unga målvakter.

Tre former av träning presenteras som var och en är knuten till en målvaktens tre tränare.
Speciell målvaktsträning som genomförs under ledning av målvaktstränare.
Lagträningen som utgör basen för målvaktens individuella utveckling. Det är den form av träning som dominerar i mängd och här måste målvakten ges möjligheter att lära in och träna funktionella rörelser och ändamålsenliga beteenden genom en kombination av en metodisk nötning av tekniska grunder och matchlika moment med varierad svårighetsgrad.
Egna övningar som målvakten genomför själv på isen fordras dessutom för en optimal teknisk och fysisk utveckling.

Före, under och efter räddningen är begrepp som genomsyrar alla former av målvaktens träning på is.
En modernt spelande målvakt strävar efter att:

• förbereda sig optimalt för varje räddning genom att förflytta sig och inta bästa möjliga position och ställning för att rädda

• välja det mest effektiva sättet att rädda varje puck i en så samlad ställning som möjligt, men även vara beredd att agera aggressivt för att rädda i ytterlägen om det är nödvändigt

• spela klart varje situation och vara maximalt beredd genom att flytta sig mot puckens nya läge efter räddningen

  Läs mer om målvaktens träning på is i ABC-pärmen pdf ikon
  Läs mer om målvaktens träning på is i Målvaktspärmen pdf ikon
  Läs mer om målvaktens egna övningar i Målvaktspärmen pdf ikon

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00
Skribent: Gustav Griborn

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info