Hoppa till sidans innehåll

Tänkande målvakt


lundqvist_skalle3_535px

Under rubriken Tänkande målvakt hittar du material om olika psykologiska aspekter på målvaktsspelet. Bl. a. kan du läsa Tre Kronors målvaktstränare Stefan Ladhes 25 tips till den Tänkande målvakten.

 

25 tips inom området Tänkande målvakt

Här följer några tips och råd som du själv kan jobba med, kopplade till varje rubrik i målvaktspärmens avsnitt Tänkande målvakt. Tänk igenom dem eller ännu bättre skriv ner dem – återgå till frågeställningarna efter några veckor/månader och se vad du har utvecklat och vad du kan utveckla vidare. Vad har du förbättrat?

Målsättning
Vad är din dröm med hockeyn? Vad är dina målsättningar i träningen, ha två-tre punkter som du skall jobba med. Bestäm när du ska utvärdera dem och sätta nya.

Självkänsla
Hur ser du på dig själv? Vem är du? Känner dina kompisar dig på samma sätt? Se till att ditt inre samtal alltid är uppmuntrande!

Motivation
Du vet att du tränar bättre och effektivare när du är motiverad och tycker att det är kul, det är ditt ansvar att hitta den känslan!

Attityd/ Kroppsspråk
Vilket kroppsspråk och attityd har en vinnande målvakt på isen? Hur ser man det? Studera andra duktiga målvakter och se vad som utmärker deras kroppsspråk. Uppträd som en vinnare, njut och var glad.

Inställning
Vänd på tanken, du är utespelare i ditt lag på träning. Vad möts denna spelare av för målvakt då han kommer mot dig, en alert, pigg målvakt som ger allt – eller en trött, slö som struntar i några skott efter att han släppt in ett? Hur vill du vara? Är du sån?

Disciplin
Vem leder kampen i dig, din knopp som är smart och vet vad du borde göra eller din kropp som är lat och inte vill anstränga sig?

Vem borde leda kampen om du vill bli bäst?

Ansvar – Glädje – Glöd
Vad kan ansvar och glöd innebära för dig och för dina lagkamrater – vad kan du själv påverka?

Koncentration
Ett tillfälle att träna din koncentration är när du skall sova! Kan du inte somna för att du tänker på vad du skall göra imorgon? Sortera tankarna och koncentrera dig på dina slutna ögon!

Ritualer
Tänk efter; vad har du för ritualer? Tar dom eller ger dom dig energi? Skall du förändra några?

Fokus
Träna på att fokusera på det viktiga i vardagen, vad är viktigast just nu? Sortera bort allt annat! Du blir effektivare – översätt till hockeyn!

Visualisering
Testa att visualisera som texten beskriver. Hur kan du få med alla sinnen?

Anspänning
Andningen är nyckeln till att reglera din anspänning. Hitta vanor/triggers som automatiskt får dig att andas, djupt, så hela kroppen får syre!

Självförtroende
Skriv ner tre punkter på en lapp, punkterna skall beskriva dig själv när du känner dig glad och pigg. Sätt lappen på kylen, eller intill spegeln. Läs lappen samtidigt som du tänker på vad du läser tre gånger efter varandra – varje morgon! Börja med Jag är…..!

Stress
Se till att du utsätter dig själv för stressade situationer. Försök att få med andningen trots att du är stressad, hur gick det? Utvärdera efteråt.

Nuet
I texten beskriver vi ett tillfälle vid stranden, hitta dessa tillfällen. Ta in dofterna och lyft på huvudet så att du ser din omgivning – ta in atomsfären. Var i nuet!

Resultat och prestation
Utvärdera dina insatser när du har presterat, skriv gärna ner dem. Hur var resultatet dvs kalla fakta av antal skott och insläppta mål. Hur var prestationen? Lär dig skilja dem!

Analys
Analysera dina insatser när du har presterat, vad var bra och vad behöver du träna för att bli bättre på? Prata med någon som såg matchen, bolla och diskutera.

Mental nedjogg
Hur tänker du efter en match? När har du tänkt klart på matchen? Vad kan vara lämpligt att använda för trigger för att avsluta matchen i tanken?

Reservmålvakt
Är du en närande (ger energi) eller tärande (tar energi) reservmålvakt? Hur vill du vara – vad skall du förändra?

Att byta målvakt/ bli inbytt
Lär dig att stå kvar i målet oavsett hur matchen går och träna på att vara i nuet – hur kan du snabbt ladda och fokusera då du hoppar in i matchen?

Spar på energi
Prova att spara energin i benen under spel (först på träning) vad är fördelarna? Gör du många saker under match ”i onödan” ritualer som tar energi?

Kämpa
Ge aldrig upp en puck! Tänk på innebörden och kämpa för att vara i vägen för pucken. Har skytten tomt mål kan han träffa dig om du är på väg, sitt inte kvar och titta!

Du är din mentala coach
Det är du som är din mentala coach! Det är bara du som vet vad som rör sig i ditt huvud och vilka metoder som passar dig bäst!

Lär mer!
Det finns mycket inspirerande litteratur i ämnet. Var vetgirig!

Träna ofta!
Var medveten om att du kan träna dina tankar ofta.
Så fort du har lite tid med dig själv kan du medvetandegöra hur du tänker och vad du funderar på – ha positiva samtal med dig själv!

Läs mer i Målvaktspärmen

Mer information om psykologisk träning för ishockeyspelare

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00
Skribent: Gustav Griborn

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info