Hoppa till sidans innehåll

Anders utvecklingstips nr 2: Talangutveckling

03 SEP 2018 15:11
  • Uppdaterad: 03 SEP 2018 15:13

Talangutveckling är något jag tror alla inom ishockeyn på något sätt är väldigt nyfikna på. Hur utvecklar vi individerna på allra bästa sätt? Problemet är att det inte finns något facit eller ett färdigt recept då variablerna är allt för många.

Däremot finns det information att ta hjälp utav, dels genom våra tidigare erfarenheter men också via
forskningen. Ett begrepp som de allra flesta känner till är 10 000-timmarsregeln som säger att det krävs
10 000 timmars hård systematiserad träning för att kunna uppnå elitprestation. Detta ligger det en viss del av sanning i då det självklart krävs väldigt mycket träning för att man ska nå elitnivå. 10 000 timmarsregeln kommer från forskning gjord på violinister och pianister och går under benämningen Deliberate practice.

Eftersom ishockeyn är väldigt komplex och spelarna behöver besitta färdigheter såväl tekniskt, taktiskt, fysiskt & socialt så har annan forskning visat att det inte går att överföra teorin om deliberate practice rakt av till idrotten. Ishockeyn ställer höga krav på spelarnas koordinativa förmåga och därför finns det stora
vinningar i att skapa sig en så bred bas av rörelseförmåga som möjligt. Av den anledningen benämns ofta ett annat begrepp i talangforskningen, nämligen sampling, det vill säga att individen provar på en massa olika aktiviteter/ idrotter som alla ställer olika krav. Därigenom får individen ett större register av motoriska egenskaper som den har nytta av längre fram i sitt idrottande. Dessutom har det också visat sig att barn som “samplar” i yngre år också tenderar att få fler träningstimmar totalt sett än de som tidigt bara utövar en idrott. Faktum är att man som ishockeyspelare har väldigt stor vinning i att i tidiga år utöva flera idrotter för att senare specialisera inom ishockeyn. Koordinationen och balansen från exempelvis gymnastiken, spelförståelsen från fotbollen, uthålligheten från orientering, ja exemplen kan göras hur många som helst. Alla dessa förmågor som vi tränar i andra idrotter har vi också nytta av
som ishockeyspelare.

Lycka till!

Anders Lundberg
Spelarutvecklingsansvarig
Svenska Ishockeyförbundet

Klicka här för att få övningsförslag samt läsa hela tipset i pdf

Skribent: Stefan Ladhe
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info