Hoppa till sidans innehåll
Foto: NILS JAKOBSSON

Uffe Lundberg: Hur ska man navigera i fysträningsdjungeln?

28 JUL 2017 10:44
Vad sägs om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i kombination
  • Skapad: 28 JUL 2017 10:44

Det finns tre principer när det gäller träning i allmänhet och fysträning i synnerhet som enligt min mening är omöjliga att förbigå:

1. Den bästa träningen är den som blir av.

Hänger samman med motivation och eget driv. Gilla läget!

2. Man blir bra på det man tränar.

Precis som det låter och värt att beakta. Vill man krångla till det kan man istället använda specificitetsprincipen som benämning.

3. Träna efter gehör.

Gehörsträning innebär att kunna anpassa träningen efter varje individs förutsättningar och såväl fysiska som mentala status.

Sammanfattning

Det räcker förstås inte att kunna rabbla dessa tre för att kunna genomföra en bra och utvecklande fysträning. Inte ens om man även förstår innebörden av dem. Fysträning för ishockeyspelare är inte lätt, även om många tycks vilja ta genvägar och förenkla istället för att lära sig från grunden. För att bli en hockeyatlet, vi pratar ju om Hockeyatletism för att zooma in och undvika missförstånd, krävs en hög nivå i alla de fem fysiska grundegenskaperna: Uthållighet, Snabbhet, Styrka, Rörlighet och Koordination. Påstår man något annat så går man emot krav- och kapacitetsanalysen. Spelet förändras, ja. Kraven blir i och med denna utveckling delvis annorlunda, ja. Men säg mig vilken eller vilka av dessa fem som skulle kunna bortses ifrån?

 

Barn-ungdomar-vuxna

Det finns många aktörer i fysträningsdjungeln idag. Varierande utbildningsnivå, varierande erfarenhetsgrad och inte minst viktigt varierande syfte med sin verksamhet. Det görs många rätt, men det kanske största felet som jag tycker görs (och här är jag uppriktigt förvånad över att inte fler drar i handbromsen) är att man applicerar fysisk träning som ger finfin effekt på vuxna –på ungdomar och faktiskt även –på barn. Då menar jag gud förbjude inte att man exempelvis lastar på lika tunga vikter på kroppar i full färd med att växa som på färdigvuxna, även om man får se upp för vilken den relativa belastningen i vissa övningar faktiskt blir. Jag menar att man glömmer varför den hockeyspecifika fysträningen på seniorspelare ofta får så bra effekt. Anledningen till att den får det är nämligen, enligt den samlade expertisen, tack vare den långa träningsbakgrunden med den gedigna grundträningen i botten. Ta exemplet med löpning. ”Du behöver inte kunna springa för att vara en bra hockeyspelare”, har nästan blivit ett mantra för vissa. Nej, det kan finnas en massa anledningar i ungdomsåren till att du inte kan, eller rent av under vissa perioder inte ska, springa. Strävan måste dock alltid vara att kunna klara av det mest grundläggande: att kunna förflytta din egen vikt från A till B. Något mer naturligt finns inte för hela och friska kroppar. Det stärker leder och ligament, det förbättrar din syreupptagningsförmåga och det utvecklar din mentala ork. Bara för att nämna några fördelar. Vi ska absolut inte träna för maraton, korta sprintdistanser är betydlig mer överförbart, barn har ingen nytta av att träna längre uthållighet. Gå in och titta på tabellerna med optimal mottagningsålder, klargör syftet med träningen, men undvik myten om löpning som onödigt i fysträningen för hockeyspelare.

Skadeförebyggande

Viss träning måste ha som enda syfte att genomföras för att kroppen ska klara av den övriga träningen. Det kan kännas bättre att vara skadad på sommaren när man inte missar några matcher eller isträningar. Kruxet är att då missas viktig uppbyggnadsträning som man har stor nytta av för att inte bli skadad under issäsongen. En ond spiral som inte är helt enkel att bryta. Ska jag bryta ut ett tips som jag tycker är överlägset tack vare att det har visat så god effekt så blir det den aktiva rörligheten (se hockeyakademin.se om du ej är förtrogen med den). Något som är så relativt enkelt, inte tar mycket tid i anspråk och som vi, tillsammans med så många andra idrotter, har sett så bra effekter av.

Svaret på hur man undviker överbelastningsskador är långsiktig planering med en sund progression i upplägget och gehör. Det är ytterst få som kan se runt hörn, men att ta varningssignaler på allvar och kalibrera vartefter räcker långt. Duktiga sjukgymnaster eller fysioterapeuter är föredömliga som bollplank på kontinuerlig basis och ska inte bara kopplas innan när skadan så att säga redan är skedd.

Val av träningsmetoder

Det är ju som sagt en djungel att navigera igenom när det gäller fysträning. Ju mer kunskap man har desto större är chansen att finna rätt väg. I sådana här sammanhang bör alltid nämnas att ingen med trovärdighet kan påstå sig sitta på facit för den ultimata hockeyfysen. Däremot finns det en hel del forskning att tillgå och det adderat med beprövad erfarenhet räcker oerhört långt.

Det finns en klockren metod när det gäller ställningstagande till nya träningsmetoder. Sådana ploppar ju upp i en strid ström. Vissa har bara fått nya namn, medan andra verkligen är nya. Nyfikenhet och vilja att hela tiden utveckla sitt upplägg är en dygd, men att svälja med hull och hår är ren dumhet. Kritisk granskning är modellen och att ibland våga prova för att kunna utvärdera ordentligt. Kjell-Åke Gustavsson, levande legendar och fysansvarig på förbundet sedan många år, har jag fått den ifrån:

1)    Är det något som är bättre än det vi gör idag? Då ska metoden givetvis anammas.

2)    Är det likvärdigt med det vi gör idag? Då kan det finnas skäl, om inte annat för variationen, att nu och då lägga in det i träningen.

3)    Är det sämre än det vi gör idag? Förkasta, kort och gott.

 

Lägga pussel och se helheten

Det är inte kappans fel när vinden vänder, var det någon klok (och rolig) hockeyprofil som sa. -I vår och sommar ska vi köra brottningsträning rakt av. -Friidrottarna är bra tränade, jag har hyrt in en friidrottstränare som kör sommarfysen. -Gymnastik är bra, vi hyr en gympasal och kör redskapsgymnastik. -Inlines ska vi köra, samma moment som på is fast med hjul under fötterna. -Simning ger bra träning och är dessutom skonsamt mot kroppen. -3D träning är det enda som behövs! o s v.

Du fattar var jag vill komma. Det skulle vara både praktiskt och enkelt om det gick att resonera så.  Samtliga ovan nämnda inslag och många därtill är sannolikt utvecklande för hockeyatletismen, i rätt mängd. Se till att den som är huvudansvarig tränare också har helikopterperspektivet och hela tiden kan se helheten. Inom ramen för helheten behövs experter på olika områden med tydliga uppdrag och målangivelser. Målsättningsarbetet kan inte nog understrykas.

Sist och slutligen, tillsammans med en önskan från mig till dig om en riktigt skön sommar, kommer de fyra P:na med en blinkning till Sällskapsresan:

- Planering

- Periodisering

- Pulsering

- Prestationshöjning

Uffe Lundberg, Spelar- och ledarutvecklingsansvarig Svenska Ishockeyförbundet

Skribent: Johan Andersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info