Hoppa till sidans innehåll

En hel dags mat


Hur mycket mat du behöver beror på hur gammal du är, om du är kille eller tjej, hur mycket du väger och hur ofta och hårt du tränar. En bra grundregel är att du ska äta minst fem gånger varje dag: Frukost, lunch, mellanmål, återhämtningsmål och middag

Om du har långa dagar, vill gå upp i vikt, eller är inne i en extra tuff träningsperiod, kan du lägga till extra mellanmål eller kvällsmål. 

Förutom att mängden mat är tillräcklig är det viktigt att maten är av bra kvalitet. Det går inte att bygga en stark, vältränad kropp på läsk och bullar, så minska mängden tom energi från snabbmat och sötsaker och se istället till att få i dig:

Protein – från kött, fisk, kyckling, mjölk, ost, skinka, bönor
Kolhydrater – från bröd, frukt, pasta, potatis, och müsli
Fett – från nötter, oliver, oljor, ost, crème fraiche och mjölk
Vitaminer och antioxidanter – från grönsaker, bär och frukt

Exempel på en bra "matdag" för en juniorspelare

Uppdaterad: 23 SEP 2014 14:53
Skribent: Johan Andersson

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info