Hoppa till sidans innehåll

Mellanmål


Vad du äter inför en träning kan vara avgörande för hur träningen går. Det du bör undvika är stora mängder socker och andra snabba kolhydrater samt tung snabbmat. Målet när du kommer till din träning är att kroppen ska kännas mätt och lätt. Det får alltså inte ha gått för många timmar sedan du senast åt för då kommer du vara hungrig, men du får heller inte ha ätit allt för tätt inpå för då kommer maten ligga kvar i magsäcken och störa dig när du tränar. Cirka en och en halv till två timmar innan är lagom. Mellanmålet ska helst förse dig med långsamma kolhydrater, protein, fett samt vitaminer och antioxidanter, så det gäller att bygga ihop mellanmålen så att alla dessa delar ingår.

Bra mellanmål före träning

Filmjölk eller naturell yoghurt med müsli och skivad banan
Fullkornsbröd med ost, skinka och mjölk/juice
Knäckemacka med ägg, avokado eller makrill i tomatsås och mjölk/juice
Keso med bär och nötter
Omelett med tomater och knäckemacka med ost.

Uppdaterad: 23 SEP 2014 14:56
Skribent: Gustav Griborn

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info