Hoppa till sidans innehåll

Viktuppgång


Vill du bygga på dig muskelmassa och öka i vikt? Då är maten A och O. Viktigt att tänka på är att för de allra flesta kommer tyngden med åldern. En 25-årig ishockeyspelare väger nästan alltid mer än en 18-årig. Men, visst finns det saker du kan göra för att hjälpa kroppen på traven att lägga på sig några kilon.

För att kunna gå upp i vikt behöver du ligga i positiv energibalans, d v s äta mer än vad du gör av med. Felet många som vill gå upp i vikt gör att de lägger in fler styrkepass och lyfter tyngre vikter, men de äter inte mer mat. Och då har de heller inte något överskottsbränsle att bygga muskelmassa av.

Det första du bör göra är alltså att äta mer. Minst sex gånger om dagen är en bra regel. Frukost, lunch, mellanmål, återhämtningsmål, middag och kvällsmål. Genom att göra det är chansen stor att ditt energiintag kommer bli större än dina energiutgifter.

Därefter kan du se över din lunch och din middag. Se till att under dessa måltider fylla halva tallriken med kolhydrater och andra halvan med protein och fett. På en assiett bredvid lägger du grönsaker med dressing på. Till detta äter du 1-2 smörgåsar med smör och dricker minst två glas av något som ger dig energi, t ex mjölk, juice eller måltidsdryck.

De dagar du ska köra styrketräning bör mellanmålet innan träningen vara rikt på protein, t ex i form av smörgåsar med ägg- eller skinksmörgåsar med mjölk eller yoghurt till.

Uppdaterad: 23 SEP 2014 14:57
Skribent: Gustav Griborn

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info