Hoppa till sidans innehåll

Hur ska man träna på sommaren?


Hur tränar vi under sommaren?

Sommar, semester, sol, bad och på grillen ligger allt det där underbara som ska inmundigas i familjens eller goda vänner lag. -Ja och så var de det där med träning också! Försäsongsträning, träningsprogram, krav, mål och förväntningar. Ofta förknippat med blandade känslor. Vissa älskar denna tid på året för att kunna träna och förbereda sig i ett varmt och skönt väder, medan andra bara vill vara lediga och gruvar sig för att snöra på sig springskorna. Hur som så har nog hockeydomare, oavsett vilken nivå man dömer på, ändå det gemensamt att alla vill och förväntas vara väl förberedda till den tävlingssäsong som inte är allt för långt borta. Högsommaren är en möjlighet under året, att både ladda sina mentala batterier, och att samtidigt investera i sin fysiska förmåga. Att bygga upp grunden, utveckla eller finslipa på allt det som behövs under tävlingssäsongen.

Vad ska jag prioritera?

Vad ska man då prioritera i sin träning vid denna tid på året? Naturligtvis bör man träna på alla de egenskaper som man behöver utveckla eller slipa på, det är också lämpligt att använda tiden till att bygga på sin uthålliga förmåga. Med uthållighet menar jag här den aeroba och den anaeroba förmågan. Något förenklat kan man säga att den aeroba förmågan är en process, där kroppen med hjälp av syre förbränner kolhydrater och fett, och där den anaeroba förmågan handlar om att spjälka, eller med andra ord, att bryta ner födoämnena utan tillgång av syre. Båda dessa processer ser till att kroppen får tillgång till energi snabbt och i stor omfattning eller under långvarig förbrukning. Med andra ord för alla tänkbara situationer där kroppen behöver energi. Att stärka båda dessa förmågor, vill jag påstå, ger goda förutsättningar till att under tävlingssäsong orka mer rent fysiskt och att även ha tillräckligt med energi över till att hantera stress och alla de beslut som en hockeydomare behöver ta under en match.

Variera träningen!

Så här mitt i sommaren vill jag slå ett slag för variation av din träning! Kanske har du nu under försäsongen sprungit den där vanliga rundan, i samma tempo, ett antal gånger i veckan? Det är ju gott så! Men det som med säkerhet kommer att ge dig ett ännu bättre resultat av din träning är variation av träningspassens tidsmässiga längd, belastning och intensitet. Utmana dig själv, variera din träning, prova någon ny aktivitet eller ge dig ut i ny terräng. Ännu finns det tid att utveckla och slipa dina förmågor innan själva hockeysäsongen börjar. Kontinuitet av att träna kanske är den viktigaste egenskapen för att träning ska ge goda resultat, men se till att undvika komfortzonen! Vi blir bra på det vi tränar, och tränar vi ensidigt så är risken stor att vi inte är tillräckligt förberedda den dagen vi tvingas vara utanför vår komfortzon. Den där extra jobbiga matchen med mer skridskoåkning eller med mer stressande situationer än vanligt. Planera gärna din träning, skaffa dig träningsrutiner men kom ihåg -  den enda riktigt bra träningen är den som faktiskt blir av!  

Pär Svennar

Bosöns Idrottsfolkhögskola

Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:36 Skribent: John Fransson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info