Hoppa till sidans innehåll

Del 1 - Målsättning


I del av våra filmer om mental träning sitter Andrea Hjelmåker - idrottspsykologisk rådgivare och utbildare på Bosön - ner med Katarina Timglas, Marcus Linde och Mikael Sjöqvist och diskuterar målsättning. På den här sidan kan du se filmerna och ta del av tillhörande övningar!

Målsättningar

Om allting blev precis så som du vill i din domarkarriär, vad skulle hända då? Vad skulle du göra om det inte fanns något som hindrade dig? Inga tvivel. Inga rädslor. Det du tänker på nu är det som ofta kallas för vision eller ”den stora drömmen”. Vi vet nog alla hur det är att känna att den stora drömmen kan verka långt borta. Vissa dagar kanske det till och med är svårt tro på den! Att börja jobba med målsättningar är ett effektivt sätt att närma sig det som känns stort och utmanande. 

Visst finns det saker i livet som vi gör för att vi faktiskt bara måste. När det gäller dig och din dömning däremot, så är det ju en del av livet som du faktiskt kan påverka! Det handlar om din drivkraft, din passion att jobba med svensk ishockey, och din lust att utvecklas. När du funderar på dina målsättningar kan du självklart tänka på mål som ligger långt fram i tiden, men glöm inte att sätta kortsiktiga mål för att hela tiden känna att du utvecklas. Du kan också tänka på vem målsättningen egentligen tillhör. Är det verkligen din egen målsättning, som du känner att du brinner för och vill satsa på? 

Målsättningar gör att vi får en riktning att gå, ett tydligare fokus, och vi får lista ut hur hårt vi ska jobba för att ta oss dit. Tydliga mål gör oss ofta mer kreativa – mer uppfinningsrika och villiga att hitta nya vägar för att lyckas. För varje mål vi uppnår får vi en känsla av framgång. Det ger energi att kunna bocka av, säga ”check!” och ta sig an nästa steg! Framförallt så är det roligt att veta och se att utvecklingen sker. Och kanske blir den där stora drömmen, som känns så långt borta idag, faktiskt verklighet. 

Övningar: (använd mobilen, papper & penna eller dator – målen blir bäst om vi faktiskt skriver dem!)

1.     Visionen!

Sätt ord på din stora dröm inom dömningen. Varför drömmer du om just detta? När vill du att det sker? Vilka individer behöver du ta hjälp av för att ta dig dit? Vad skulle kunna stå i vägen för dig?

 2.     Inför varje match

Gå in i varje match med konkreta mål! Utgå från dig själv och vad du själv vill.

  1. Vad vill du förbättra i just denna match? Välj något som faktiskt går att mäta!
  2. Vilket moment vill du fokusera på att utföra bättre idag? Välj en specifik uppgift eller moment (t.ex. något specifikt i din skridskoåkning)!
  3. Vilka känslor har du som mål att ha idag?

Efter matchen – ta en minut och utvärdera – uppnådde du dina mål för dagen? Behöver du ta med dig målen in i nästa match, eller kan du sätta nya? Var målen rimliga, eller måste de ändras på något sätt (höjas/sänkas något)?

Filmer

Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:36 Skribent: John Fransson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info