Hoppa till sidans innehåll

Del 2 - Självförtroende


Självförtroende

Självförtroende är ett begrepp som det ofta talas om, speciellt inom idrotten. Självförtroende handlar om hur mycket du tror att du kommer att klara av uppgiften du har framför dig. Det innebär alltså att självförtroendet kan skifta ofta, beroende på vad du står inför. Det vi kan vara säkra på är att alla vet hur det är att inte vara helt bekväm och tro på sin egen kapacitet till 100% - vi är alla mänskliga! Självförtroende är däremot något som du aktivt kan jobba med och stärka på egen hand. 

Om du har gott självförtroende så väcks positiva känslor, och du vågar sätta utmanande mål och fokusera på det som är relevant för din uppgift. Ibland kan självförtroendet vara för lågt – och du kan egentligen både mer och bättre än vad du själv tror. Det motsatta kan också vara problematiskt – att självförtroendet är för högt i förhållande till vad du faktiskt klarar av. Många tycker också att det är frustrerande att hitta tillbaka till det optimala självförtroendet när det väl sviktar.  

Det finns flera olika sätt att jobba med självförtroende. Du kan framförallt se till att förbereda dig så gott du kan – till exempel genom att träna bra, men också genom att kunna regelboken och att se till att vara utvilad och i rätt tillstånd innan du dömer. Ibland kan vi använda oss av människor runtomkring för att känna självförtroende. Titta på vad andra domare gör väldigt bra - fundera på om du kan göra det själv, och hur du kan göra det till ditt eget! Var inte heller rädd för att prata med dina domarkollegor och få stöd och feedback i din prestation. 

Kom ihåg att det är helt naturligt att självförtroendet går både upp och ner under en säsong. Det du kan sträva efter är att hålla det på en så jämn nivå som möjligt, utan allt för djupa dalar.  

Övningar

Använd mobilen, papper & penna eller dator – målen blir bäst om vi faktiskt skriver ner dem!

1.     Det goda självförtroendet

Vad gör du när du har gott självförtroende? Gör en lista med specifika beteenden – d.v.s. sådant som du kan se. Kanske finns det något du gör väldigt mycket av, eller något du gör väldigt lite av när självförtroendet är på topp? 

Om du känner att självförtroendet sviktar kan du använda den här listan på konkreta beteenden att fokusera på, istället för att ”jaga en känsla”. Du har plötsligt skapat en uppgift åt dig själv, istället för att bli frustrerad över känslan som bara inte finns där just nu. Om du agerar som om du hade gott självförtroende så kommer den faktiska känslan att följa. 

2.     Plus vs. Minus

Tänk på en situation där du upplevde gott självförtroende som domare, och en situation där du upplevde att självförtroendet var sämre. Hur skiljer sig situationerna från varandra? Hur såg dina förutsättningar ut?  Kan du använda skillnaderna mellan de olika situationerna för att förändra något redan idag? 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:36 Skribent: John Fransson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info