Hoppa till sidans innehåll

Best Practice: Försäsongsträning - Peter Lyth

27 JUN 2016 08:00
Under de kommande veckorna så publicerar vi en artikelserie där våra svenska domare delar med sig av goda exempel på hur man bäst bedriver sin försäsongträning under temat Best Practice. Först ut är allvenske huvuddomaren Peter Lyth.
  • Skapad: 27 JUN 2016 08:00

1. När säsongen är slut kanske många känner att det är jobbigt att dra igång med träningen direkt. Hur tänker du där?
För det första så tränar jag hela året. Det gör ju att det inte blir att starta träna när hockeysäsongen är slut. Dock brukar jag ha ett träningsuppehåll på 1-2 veckor efter sista matchen, mest för att få ta det lite lugnt, men också för att få suget att dra igång igen.

2. En försäsong pågår ungefär från slutet av april till början på augusti – hur strukturerar du upp träningen under den perioden?
Jag försöker träna i olika faser. Första fasen blir att bygga upp styrkan, andra fasen blir uthålligheten och sedan försöker jag hitta en mix, det är ju ändå så att jag tränar ju inte för att vara bäst i augusti, utan i mars när allt skall avgöras!

3. Hur lägger du upp en vanlig träningsvecka (exempel på övningar – ett träningschema)?
Här beror det ju på om det är mest styrka eller kondition. I snitt tränar jag 5-6 dagar i veckan. Först kanske 4 styrka och 2 kondition, för att i fas 2 vara 4 kondition och 2 styrka och sedan under säsong 2 matcher, 2 styrka och 1 kondition i veckan. Kondition kör jag nästan uteslutande på cykel.

Här följer jag det upplägg jag fått av Per Svennar på Bosön. Är minst 1 timme per pass, pulsbaserad träning. Blandat intervaller och distanspass. Styrka tränar jag 2 muskelgrupper per pass minst 3 olika övningar per muskelgrupp. Jag försöker variera övningarna för att det inte skall bli så enformigt. Sen har man ju vissa favorit övningar som man kör oftare. Tex utfall med viktskiva på raka armar ovanför huvudet, är en favorit!

4. Hur lägger du upp balansen mellan styrketräning, kondition samt rörlighetsträning?
Dock när det gäller rörlighetsträning så blir det mycket strech och även Olympisk rörlighet.

5. Hur skiljer sig din träning under säsong kontra träningen utanför säsongen?
Uppbyggnads träning i större utsträckning på försäsongen och mer underhållande under säsongen. Beror ju också på om det är uppehåll i serierna, då kan man ju klämma i med ett tyngre pass både styrkemässigt men även konditionsmässigit under säsong.

6. Hur sätter ni era mål med träningen och hur jobbar du för att uppnå dessa
Ett mål är ju så klart att ha bättre Vo2 än tidigare året. Då räcker det inte att bara träna april-augusti! Jag ser också till att träna sånt jag tycker är kul, inte bara för att jag måste.

7. Alla som tränar drabbas då och då av motivationsbrist och det kan kännas jobbigt att ge sig ut och träna. Hur tacklar du detta?
Senare år har jag varit med på lite olika lopp, typ Lida-Loop (MTB), Toughest (hinderbana i lera mm) och i år Vätternrundan. Det gör att det inte "bara" är för hockeyn som man tränar. Jag för dessutom träningsdagbok, som jag jämför nästa år med!  Ett annat sätt kan ju vara att starta en träningsgrupp och hetsa sina vänner till bättre resultat.

Skribent: John Fransson
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info