Hoppa till sidans innehåll

DomarAkademin: Hur tränar vi under sommaren?

16 MAJ 2018 10:15
I stort är säsongen 2017/2018 nu slut - och det är dags att börja träna för kommande säsong. Men hur lägger du upp träningen på bästa sätt?
  • Skapad: 16 MAJ 2018 10:15

Sommarträningen bygger grunden inför kommande säsong

Efter en lång säsong har många domare fått lite välförtjänt vila och avslappning efter att utrustningen tvättats och hängts undan för sommaren. Men det är också den här tiden på året som du tränar och förbereder dig inför kommande säsong. Förutom regelstudier är det också viktigt att ta hand om sin kropp för att kunna göra sig själv rättvisa under en lång säsong - samt förstås att undvika skador.

DomarAkademin har vi samlat mycket matnyttig information om hur du bäst lägger upp din träning under sommaren. Exempel på dessa följer nedan. Samtliga texter är skrivna av Pär Svennar, från Bosöns Idrottsfolkhögskola.

Hur ska man träna på sommaren?

Länk till artikel.

Sommar, semester, sol, bad och på grillen ligger allt det där underbara som ska inmundigas i familjens eller goda vänner lag. -Ja och så var de det där med träning också!

Försäsongsträning, träningsprogram, krav, mål och förväntningar. Ofta förknippat med blandade känslor. Vissa älskar denna tid på året för att kunna träna och förbereda sig i ett varmt och skönt väder, medan andra bara vill vara lediga och gruvar sig för att snöra på sig springskorna. Hur som så har nog hockeydomare, oavsett vilken nivå man dömer på, ändå det gemensamt att alla vill och förväntas vara väl förberedda till den tävlingssäsong som inte är allt för långt borta.

Högsommaren är en möjlighet under året, att både ladda sina mentala batterier, och att samtidigt investera i sin fysiska förmåga. Att bygga upp grunden, utveckla eller finslipa på allt det som behövs under tävlingssäsongen.

Pulsbaserad träning

Länk till artikel "Pulsbaserad träning - och hur du tar reda på din maxpuls". 

Sommaren för en hockeydomare är en tid för vila, återhämtning men också träningsförberedelse inför kommande tävlingssäsong. Denna ekvation kan kanske låta lite motsägelsefull men med rätt kunskap är dennna årstid den del av året då det finns goda möjligheter att kombinera avkoppling med nödvändig träning för att på bästa sätt genomföra nästa tävlingssäsong som domare.

Detta avsnitt på Hockeydomare.se har som ambition att ge dig ökad förståelse och vägledning om hur du kan använda pulsbaserad träning som ett verktyg för att börja styra och utvärdera din uthållighetsträning! 

Rörlighetsträning

Länk till artikel "Rörlighetsträning".

Bättra på din rörlighet med våra övningar! Använd detta som en del av din uppvärmning under försäsongen såväl som innan match.

Ett annat nyttigt dokument att läsa är "Tester och övningar Förbundsdomare 2018-2019", ett dokument som även du som inte dömer på förbundsnivå kan ha nytta av i din sommarträning. Detta och mycket mer finns på DomarAkademin!

Skribent: John Fransson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info