Hoppa till sidans innehåll

Hockeyns strategier ska bli konkreta löften och verklighet

2018-07-09 09:00
Vissa somrar är bättre än andra. De som tar vid när Tre Kronor vunnit VM-guld är naturligtvis bäst. Men sommar innebär inte att hockeyarbetet tar paus.
  • Uppdaterad: 2018-07-08 22:24

Det pågår som vanligt; våra elitlag är i full träning, våra förbundskaptener sitter redan och funderar på nästa uppgift - målet är naturligtvis det tredje raka VM-guldet för herrar.

På kansliet pratar vi strategi. Det strategiarbete vi inlett har kommit en bit på väg och i augusti sätter vi allt på pränt. I oktober ger vi oss ut i Hockeysverige med det vi kommit fram till: är vi rätt ute? Har vi tänkt rätt? Vad behöver ändras, vad kan bli bättre?

Det är ett mycket konkret arbete, det handlar inte om vackra ord som bara försvinner när de når syrefri höjd ovan molnen. Ramarna för strategiarbetet klubbades vid förbundsmötet i fjol i en gemensam vision för en färdväg framåt och kring gemensamma kärnvärden för svensk ishockey.

Vi formulerade fyra strategier om:

  • den sportsliga utvecklingen för svensk ishockey.
  • hur vi gör hockeyn mer tillgänglig för fler. Hur får vi in flera tjejer, hur agerar vi när samhället förändras? Hur får vi fram fler isytor?
  • hur vi ska ta varumärket svensk ishockey in i framtiden, hur vi håller ihop hockeyn i Sverige och hur vi uppfattas av de människor som ska skicka sina barn till oss i hockeyn.
  • en ökad samverkan i Hockeysverige på central, nationell, regional och lokal nivå.

På central nivå handlar det här naturligtvis mycket om att jobba ihop med SHL, SDHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Vägen till framgång är inte alltid är den rakaste, men det viktigaste är målet och att leveransen blir bra i slutändan. Bara att vi sitter tillsammans i Hockeysverige och kommer överens - till exempel om licenskraven och i den stora serieutredningen som nu pågår - är bra. Ökad samverkan är en realitet redan i dag, och den ska vi vårda och fortsätta med.

Med allt det som grund har vi arbetat hela vintern och formulerat ett antal löften och tydliga mål för att kunna ta det här strategiarbetet ett steg till. Nu är det dags att göra löftena till konkret verklighet och sedan sätta dem i verket.

Konkret verklighet är till exempel att få fram flera isytor. Vi skissar nu på ett arbete som vi kallar Vision 100, och som ska ge ytterligare 100 isytor i Sverige. Det kan låta mycket men jämför vi t ex med Finland så borde vi baserat på folkmängden ha 90 fler ishallar jämfört med nu.

Hallproblematiken är inte den samma i Norrbotten som i Skåne eller Stockholm. Det är främst i storstäderna som det saknas isytor: i Stockholm går det 73.000 invånare per befintlig ishall. I Göteborg 62.000 och i Malmö 35.000. I Dalarna går det 14.500 invånare per ishall och i Norrbotten och Västernorrland 11.000 invånare per ishall.

Problemen med bristen på isytor är störst i de tre största städerna i landet och längs norrlandskusten.

Här måste vi jobba ihop. Det vi som förbund kan göra är att ta fram goda exempel och att påverka centralt och på nationell nivå. Men framförallt kan vi ta fram material som hjälper oss. Faktamaterial om vad det kostar att bygga, om hur man bygger energismart, hur man hittar bra lösningar, ritningar så att det blir rätt från början. Det saknas inte kunskap ute i klubbarna och regionerna, men det har visat sig att det inte alltid är så lätt att få tag på rätt kunskap, den som gör allt så mycket lättare.

För när allt smälts samman är naturligtvis den sportsliga utvecklingen oerhört viktig, och egentligen grunden för allt annat strategiarbete. Sporten måste alltid vara i centrum. Det är den som gör hockeyn intressant och som gör oss till en framgångsrik samhällsaktör.

Vi är på god väg med det viktiga strategiarbetet, och det i sig är en bra värdemätare på det jag alltid brukar framhäva som en bra grund för verksamheten: när vi i svensk hockey jobbar tillsammans, då är vi starka.

Med det önskar jag alla hockeymänniskor en skön och fin sommar.

Anders Larsson
Förbundsordförande

Skribent: Stefan Ladhe
Epost: This is a mailto link

Svensk Ishockeys Huvudsponsor

 

Genvägar



Tre Kronors Huvudsponsorer

  • Beijer
  • scandic_logo_250px
  • skoda_logo_250px
  • ccm_logo

Tre Kronor Partners 

  • upplevelsecenter
  • enervit_logo_250px
  • Pour
  • enervit_logo_250px
  • intersport_logo_250px
  • LiveArena
  • mataki_250x70
  • prosharp_logo_250px
  • Traveller
  • rockklassiker_logo_250px
  • sas_logo_250px
  • sportbladet_logo_250px
  • time_logo_250px
  • neh
  • europcar
  • gainomax
  • Cafe bar
  • Head & Shoulders
  • itf
  • nocco
  • ågrenshuset
  • Sportivity
  • moreprint

HA


 

 

trekronor_webbshop 250x600

CCM

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 08-449 04 00
Fax: 08-91 00 35
E-post: This is a mailto link

Se all info