Reklam
    Hem / Domare / Utveckling / Isövningar / Övningsbanken

Övningsbanken

Dessa övningar syftar till att öka domarnas skridskoskicklighet och hjälpa dem att snabbt ta sig ut ur trängda situationer utan att förlora överblicken över spelet.

C-skär (framlänges och baklänges)

C-skär

Jobba i grundställning med en skridsko rak fram och sedan jobba med c-skär på den andra skridskon. Både Vänster/Höger och Fram/Bakåt.

Viktigt! Att ha blicken uppåt innan man ökar farten

Höftöppningar runt koner

Höftöppning

Höfftöppning vid varje pylon, blicken in mot konen. Se till att glida på skridskorna och inte tappa fart i öppningen.

Övergång från framlänges- till baklängesåkning

övergång fram-bak

Sätt upp 4 pyloner. Starta rakt bakåt ner till pylon, höftöppning och övergång frammåt, diagonalt upp till nästa pylon och övergång bakåt. Backa rakt bakåt och sedan höftöppning vid pylon. Framåt diagonalt och övergång till bakåt. Jobba i slingan ett antal varv.

Viktigt! Att ha blicken uppåt innan man ökar farten.

Avslag hybridicing med och utan spelvändning

hybridicing

Övre skissen: Ner i zon övergång från frammåt till bakåt, jobba med att använda washout-tecknet i övergången. Framåt genom mittzonen, testa att växla tempo. Övergång frammåt till bakåt i andra ytterzonen och backa upp till blå. Jobba även med att slå av icingen i vändningen.

Nedre skissen: Korta slingan, ner i zon, övergång från frammåt till bakåt. Upp med blicken och jobba med tecknet i vändingen.

Öppna höfter "8"-an

domare 5

Använd höftöppning för att ta dig runt tekningscirklarna. 

Skridskoklockan

skridskoklockan

Start vid icinglinjen. Framlänges till första förutbestämda punkten på klockan, baklänges tillbaka till utgångsläge. Upprepa detta för de andra tre punkterna runt cirkeln, tills du avslutat med ett helt varv fram- och baklänges runt cirkeln. Genomförs i så högt tempo som möjligt.