Hoppa till sidans innehåll

Lästips - Sömn och maximal prestation

01 MAJ 2018 08:00
Ta del av gratis utbildningsmaterial
  • Skapad: 01 MAJ 2018 08:00

Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med sömnforskaren Claire Anne Eriksen har tagit fram ett häfte med information och goda råd angåene sömn och maximal prestation.

Idag vet vi att sömnstörningar och otillräcklig sömn är en av de avgörande faktorerna för suboptimal prestation, och för vårt välbefinnande och vår hälsa. Som coach är det viktigt att skaffa sig grundläggande kunskaper om sömn och om hur den påverkar kroppen. Detta för att kunna hjälpa till att strukturera och stötta spelarnas sömnvanor. Lagets prestationer och spelarnas utveckling förbättras genom att de fokuserar på sömnen - på samma sätt som deras matvanor är avgörande för maximal prestation.

Vi behöver sömn, inte bara för att må bra, utan också för att kunna orka ta in information och prestera på topp. Sömnbrist kan leda till många olika följdproblem. Det kan handla om svårigheter i skolan, försvagat minne hos ungdomar och dylikt. Men den kan också leda till minskad aktivitetsnivå och försämrad uppmärksamhetsförmåga hos professionella spelare.

Åtta timmars sömn per natt är en vanlig rekommendation, men ofta behöver en ung hockeyspelare eller en professionell idrottare fler timmar per natt än så.

Typiska tecken på sömnbrist kan vara; trötthet, huvudvärk, humörsvängningar, sämre prestation, minskad förmåga att lära sig nya saker och svårigheter i att komma ihåg enkla saker.

Sömn är inte bara avgörande för vår hälsa, vårt välbefinnande och vår prestationsförmåga. Den är också en viktig del av återhämtningen när hockeyspelare råkar ut för skador. Dålig sömnkvalitet och för lite sömn försämrar vävnadernas återuppbyggnad. Den minskar immunförsvaret och de hormonella funktionerna samt den effektiva kognitiva bearbetningsförmågan. Den ökar också tröttheten i kroppen och benägenheten att skada sig på nytt är stor. Trots det prioriteras inte sömnen, och ofta tar vi den för given. Sömnen är också det första vi offrar när vi är stressade.

Läs häftet Sömn och maximal prestation här

pdf ikon

 

Skribent: Johan Andersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info