Hoppa till sidans innehåll

Skottrampsträning del 2 - Grunderna i skottrampsträning

19 APR 2018 08:01
Exempel på första steget när du tränar på skottrampen
  • Uppdaterad: 19 APR 2018 08:50

I det förra avsnittet tog vi upp några exempel på hur en skottramp kan se ut. Nu ska vi ge några grundläggande tips kring första steget i skottrampsträning.

100 skott om dagen!

En bra målskytt tränar mycket på sitt skott. Idag skjuter du som spelare ca 20-25 skott på en vanlig isträning, vilket är för lite. Vill du bli en målskytt av världsklass behöver du skjuta minst 100 bra skott/dag.

Lägg in extra skottrampsträning som en del av din dagliga uppvärmning året runt. Ju tidigare du får in extra skotträning som en god vana desto bättre målskytt kommer du att bli. Skjuter du tillräckligt ofta, med inlevelse och högt fokus kommer du med automatik att börja skjuta hårdare samt med bättre precision. I grunden handlar målskytte om att vilja skjuta: Ofta, snabbt, med precision, från rätt avstånd och så ska du vara medveten om målvaktens luckor. De bästa målskyttarna i världen har koll på allt detta. Med en kort anläggningstid och med en bra uppföljning får de bästa spelarna till snabba välriktade skott mot mål från alla dess lägen.

Variera din träning!

När du tränar på skottrampen är det bra att vara fokuserad vid varje skott och att du varierar din träning genom att skjuta olika sorters skott. Kom ihåg att träna på att stå med både fötterna pekandes framåt mot målet och åt sidan precis som du gör på match. 

Här är några exempel på grundläggande skott som du kan träna på:

● Svepskott

● Backhandskott

● Handledsskott

● Snabbt handledsskott (Snap Shot)

● Slagskott

De yngre spelarna börjar med att nöta in grundtekniken, i filmklippet nedan finns några exempel från Rickard Rakell och Joakim Nordström. Målsättningen är att få en bra grundteknik för att kunna bygga på den för att kunna skjuta snabbare och mer matchlika skott.

Nästa avsnitt

I nästa veckas avsnitt ger vi exempel på nästa steg i skottrampsträningen och hur du kan göra din träning mer matchlik genom att träna t ex direktskott, indragningskott m.m

Tidigare avsnitt

Skottrampsträning del 1- Olika exempel på hur en skottramp kan se ut

Läs mer

I Svenska Ishockeyförbundets utbildningsmaterial om Skottrampsträning finns film och häfte på olika träningsexempel.

Till materialet

Skribent: Johan Andersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info