Hoppa till sidans innehåll

Svensk hockey vill utveckla människor som valt att spela hockey, inte bara ishockeyspelare

16 JAN 2020 13:15
I helgen arrangerar vi klubbtränarutbildningar runt om i landet och just ledarskap är en stor del av den Hemmaplansmodell som lanserades i oktober 2019. Anders Wahlström, barn- och ungdomsansvarig hos Svenska Ishockeyförbundet berättar mer.
  • Uppdaterad: 16 JAN 2020 10:18

Ett viktigt ställningstagande när Hemmaplansmodellen utformades var att vi inom svensk hockey vill utveckla människor som valt att spela hockey, inte bara ishockeyspelare. Att se hela människan är grundläggande för att skapa en god förenings-och utvecklingsmiljö. Till det hör också ledarskapet.

- Tränare som lyckas skapa sunda relationer, som ser hela människan och har förmågan att nå fram Wahlströmindividuellt till varje spelare kommer öka sannolikheten att vara med och påverka och samtidigt vara en positiv förebild. Om du själv har idrottat någon gång är jag övertygad om att den ledare du minns inte är ledaren med det hårdaste slagskottet utan den ledare som såg dig för den du är, som människa, det är så en god utvecklingsmiljö skapas, säger Anders Wahlström.

Ett annat viktigt ställningstagande inom ramen för Hemmaplansmodellen är talangidentifiering kontra föreningsmiljön. Anders utvecklar:

- Vi vet idag att arv och miljö tillsammans är två viktiga delar när vi pratar talangbegreppet och talangutveckling. Vi vet också att vi inte kan göra så mycket åt det genetiska arvet, miljön däremot kan varje tränare och förening utveckla och förbättra varje dag. Så utifrån det resonemanget går det att påstå att det inte bara finns talang hos individer, det finns också talang i miljöer. Därför behövs utbildning i att skapa förutsättningar för talangutveckling i fler miljöer, säger Anders.

I den andan har det transformativa ledarskapet utvecklats. Det handlar om att skapa sunda relationer mellan tränare och spelare genom att utmana dem, inspirera till osjälviskt beteende och se till högre värden än bara den närmaste prestationen. Målet är bland annat att utveckla spelares självbestämmande motivation och en positiv syn och utveckling på människan.

- Vi vet genom forskning att barn och unga drivs av att få göra sitt allra bästa men vi vet också att barn hämmas i sin utveckling om allt handlar om att vara bättre än andra. Att vinna matcher ska såklart alltid vara spelarnas strävan och är ett viktigt mål, men det är inte det viktigaste när det kommer till utveckling för barn och unga. Våra tränare måste ha varje spelares långsiktiga utveckling för ögonen och inte kortsiktiga resultatmässiga framgångar. Att våra tränare förmedlar till spelarna att framgång handlar om göra sitt bästa och så länge de gör det är de inte ”förlorare” oavsett vad som står på resultattavlan och att förlora en match är inte detsamma som att misslyckas. Det är otroligt viktigt att ledare i vår verksamhet kan förmedla det till barn och unga, säger Anders.

LindKlubbtränarutbildningen sker i samband med Utvecklingscamper för flickor U14-U16 som arrangeras på 7 orter 18–19 januari.

- Med vägledning av våra Hockeykonsulenter och instruktörer får deltagarna möjligheten att under två dagar praktiskt jobba med vårt senaste material i en stimulerande miljö nära spelarutvecklingscampen. Just de praktiska inslaget och hur nära verksamheten deltagarna kommer gör denna utbildning unik, säger John Lind Utbildningsansvarig på Svenska Ishockeyförbundet.

Utöver det praktiska inslaget så genomförs även grupparbeten och teoretiska delar.

Läs mer om Hemmaplansmodellen

Läs mer om Klubbtränarutbildningen för flicklagstränare

 

Skribent: Stefan Ladhe
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info