Påverkbart och ger en tydlighet till spelaren
-
-
Uppdaterad: 02 OKT 2018 08:57
Klicka här för att läsa hela tipset
Det är stor skillnad på kvalitén på den feedback spelaren får av oss tränare. Jag vill dock påstå att vi har en stor utvecklingspotential i hur vi ger feedback till våra spelare. Att lyfta nivån på den feedback som spelarna får genom att prata om deras konkreta beteenden och inte på resultatet av deras utförande.
“Bra jobb Sara, vilken kämpe du är” säger tränaren i all välmening, men vad var det för jobb som Sara gjorde bra? Vilken situation var det tränaren tänkte på kanske Sara funderar på. Dessutom säger vi till Sara att hon ÄR en kämpe. Om tränaren istället hade sagt: “Bra Sara att du backcheckade hela vägen till egen zon samtidigt som du satte press på puckföraren genom att spela ditt eget blad mot pucken.” Då blir det betydligt tydligare för Sara vad tränaren tyckte var bra. Dessutom berättar tränaren i detta fall vad Sara GÖR och detta är betydligt enklare påverka än något som vi är.
Förra säsongens föreningsbesök som våra 11 hockeykonsulenter genomförde hade temat “Feedbackverktyg för att utveckla och behålla spelaren”. En stor del av det besöket gick ut på att tränarna fick träna på att ge feedback på konkreta beteenden och inte i en övergripande term som det första exemplet med Sara ovan.
För att ta del av hela materialet från det föreningsbesöket klicka på länken nedan: https://www.swehockey.se/Hockeyakademin/Hockeykonsulenter/foreningsbesok/
Träna er i att ge feedback på det konkreta beteendet, det utvecklar spelaren och kommer även att få dig som tränare att upplevas som mycket tydligare i din kommunikation.
Lycka till!
Anders Lundberg
Spelarutvecklingsansvarig Svenska Ishockeyförbundet