Hoppa till sidans innehåll

Uffes utvecklingstips 11: Hockeyatletism under issäsong!

17 MAR 2014 08:00
Tips på fysisk träning för barn och ungdomar!
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:24

En timmes fysträning för varje timme på is, är en princip som jag vet användes då ryssarna var som mest framgångsrika. Glöms fysträningen bort lite grann under issäsong? Är innehållet i den ofta för monotont, vilket gör att spelarna inte ser kopplingen till hur den utvecklar dem som hockeyspelare?

Det går utmärkt att anordna både roliga och givande fyspass både i anslutning till ispass och dagar då man inte har tillgång till is. Komplex träning som inkluderar flera av eller alla fem fysiska grundegenskaper, samt utveckling av jätteviktiga andra bitar som spelförståelse, klubbteknik och skott.

Genom GODA VANOR i träningenkan man utveckla sin HOCKEYATLETISM även under issäsong. Förutsatt att även kosten och sömnen sköts och verkligen prioriteras naturligtvis. Som tränare har vi ansvar för hela träningspusslet och det är ytterst sällan de yttre förutsättningarna förhindrar ett fyspass. I exemplet jag valt här bredvid är faktiskt hockeyklubban det enda redskapet som behövs, tillsammans med puckar och någon form av bollar som funkar på det underlag man är.

Klicka här för att läsa mer och se övningar!

Skribent: Fredrik Lindgren

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info