Hoppa till sidans innehåll

Uffes utvecklingstips 12 - Vila och Sömn!

12 JUN 2014 13:09
Sömnen påverkar din prestation!
  • Skapad: 12 JUN 2014 13:09

Prestationstriangeln har som bekant tre sidor. Detta tips ägnas åt den sida som kanske fått minst uppmärksamhet, men som är precis lika viktig som de andra två. Nämligen: Vila/Sömn.

Claire Anne Eriksen, som bl a är sömnforskare vid Karolinska Institutet, har hjälpt oss med föreläsningar för både spelare och ledare. Hon har också gjort ett utbildningsmaterial i form av en folder, ur vilken huvuddelen av detta tips är taget.

Är det sömnen som får stryka på foten när man som spelare pusslar ihop dagarna med skola, hockey och visst socialt liv är man på lång sikt illa ute. Sömnen är jätteviktig! Det är kroppens och hjärnans tid för återhämtning och uppbyggnad.

Ska man klara av att tillgodogöra sig träning och kunna prestera på match fungerar det inte att sitta uppe halva natten med sin smartphone/läsplatta/dator. Det är fakta. GODA VANOR på och utanför isen. Hört det förr? Det finns nämligen inga genvägar.

Klicka här för att läsa mer och få konkreta tips!

Skribent: Fredrik Lindgren

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info