Hoppa till sidans innehåll
Foto: Bildbyrån

Uffes utvecklingstips 18: Goda vanor före och efter träning och match

27 OKT 2014 15:20
Bra tips om t ex att ge allt, äta rätt, vikten av sömn m.m
  • Skapad: 27 OKT 2014 15:20

Ge allt på varje träning, varje match. Man har bättre och sämre dagar, men kan alltid göra det bästa av dagens förutsättningar!

Olika individer behöver olika sätt att ladda upp. Hitta ditt eget bästa sätt, utöver det kollektiva med laget!

Direkt efter träning eller match, med skridskorna på, ska återhämtningsmålet intas. Då börjar kroppens uppbyggnad tills det är dags igen!

Använd dina tränare och ledares kompetens. Fråga mycket och utforska hur du själv kan påverka din prestation!

Vila/sömn är jätteviktigt. För att kunna tillgodogöra dig träningen är tillräckligt mycket och bra sömn ett måste!

Alltid uppvärmning innan träning eller match, alltid nedvarvning efter! Mycket vätska innan, mycket vätska efter!

Noggrann med utrustningen. Kolla av utrustningen direkt du kommer till ishallen, så det inte tar energi och blir bråttom när du upptäcker något fel sent!

Orka äta bra och näringsrik mat med rätt tidsintervall både före och efter. Utan tillräckligt mycket och rätt bränsle tar det stopp!

Rannsaka dig själv men döm inte. Vad gjorde jag bra? Vad kan jag göra bättre nästa gång?

Läs hela utvecklingstipset här!

Skribent: Uffe Lundberg

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info