Hoppa till sidans innehåll

Uffes utvecklingstips nr 46: Äta för att orka

16 FEB 2017 08:13
Att äta rätt och att äta mycket. Det tillsammans med tillräckligt mycket vila och sömn gör att träningen kan ge resultat.
  • Uppdaterad: 15 FEB 2017 15:31

Om man vill utvecklas som ishockeyspelare genom att träna mycket och spela mycket (finns det något annat sätt?) så finns det bara en modell när det gäller kosten: Att äta rätt och att äta mycket. Det tillsammans med tillräckligt mycket vila och sömn gör att träningen kan ge resultat.

Min känsla är att många ungdoms- och juniorspelare slarvar med detta. Det du äter ska bidra till att du inte blir sjuk, att du inte blir skadad och att du blir starkare, snabbare, rörligare, mer uthållig och kan koordinera dina rörelser bättre på isen. Om jag äter mycket skräpmat men ändå blir bra då? Ja hur bra hade du blivit med rätt bränsle i kroppen…

Det krävs en del i form av disciplin och goda dagliga vanor för att få i sig allt hockeykroppen behöver i rätt tid, men det är definitivt värt det. I dagens brus av reklam för än den ena och än den andra snabba lösningen till viktminskning eller muskelbyggnad genom genvägar kan man väldigt lätt bli lurad.

Svenska Ishockeyförbundet har med hjälp av expertis inom nutrition kunnat konstatera att det behövs inga tillskott till kosten. Om man äter näringsrik, lagad mat i rätt mängder och vid rätt tider. Adderat med mellanmål och återhämtningsmål i omfattning beroende på hur mycket kroppen gör av med. Alla kan hitta sin näringsbalans bara man förstår hur viktigt det är för kroppens och hjärnans funktioner.

Klicka här för att läsa mer och se tips inom kost

Skribent: Johan Andersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info