Hoppa till sidans innehåll

Tobias Pehrsson: Vad ger just dig framgång?

23 APR 2018 08:00
Ny forskning ger oss svaret
  • Skapad: 23 APR 2018 08:00

Har du någon gång varit nära att ge upp? Känt att du inte räcker till? Eller att du inte får framgång?  Att talangen inte räcker till? Upp med huvudet! Ny forskning ger oss lösningen, vilket ger dig chansen att lyckas och få framgång i större utsträckning än den medfödda talangen. Spännande! Utmanande! Fullt av nya möjligheter!

”det var inte alltid de smartaste eller mest talangfulla som lyckades bäst. Istället tycktes det vara något annat som avgjorde hur det skulle gå. Jag ville veta vad det var...” / Angela Duckworth
 
Det är vanligt att vi slutar för tidigt,
om vi inte klarar av att spela ett instrument tillräckligt bra tenderar vi att byta instrument i förhoppning att det nya skall gå bättre. Om jag inte får den framgång jag önskar inom min idrott, tenderar jag att söka mig till en annan idrott som passar mina färdigheter bättre. Om det inte gick som jag tänkt mig i hockeylaget, så byter jag till annat. Vi byter, byter och byter i hopp om framgång. Inre motivation och intresse? Ja, det är viktigt, men det förklarar inte vilka som utvecklats mer eller vilka som utvecklats mindre.

Det mänskliga beteendet har i modernare tid gått mer åt de kortsiktiga bekräftelserna, såsom snabba ”likes” på sociala medier. I en tid av dessa snabba kickar, kan det vara svårare än någonsin att jobba för belöningar som ligger 1 – 3 – 5 år fram i tiden.

Ett experiment gjordes på barn med en IQ-uppgift,
två grupper delades in varav den ena gruppen fick feedback att de var smarta och att resultatet berodde på deras smarthet. Medan den andra gruppen fick beröm för att de ansträngt sig under testet. Därefter fick båda grupperna nya svåra och utmanande uppgifter. Då visade resultatet att den grupp med barn som fått beröm för ansträngningen, var de som ansträngde sig mer och längre för att lösa uppgifterna. Medan den grupp med barn som fått feedback på att de var smarta, de gav upp tidigare.

Angela Duckworth, forskare på University of Pennsylvania menar på att det handlar om GRIT. Vilket är förmågan: ”att inte ge upp”, ha ett ”jävlar anamma” och ”kämparglöd”. Förmågan att inte ge upp, är en avgörande faktor om du kommer att få framgång eller inte. GRIT beskrivs mer som ett maratonlopp än 100 meter sprint. Man förklara det dels genom studier av människor i hårt ansatta miljöer på arbetsplatser och utifrån det konstaterat att personer med mer GRIT tenderar att uppnå framgång i dessa miljöer.

GRIT
Kännetecknas av personer som förhåller sig till långsiktiga mål, vart skall jag vara i framtiden? Vad vill jag uppnå? Mitt önskade läge är? Att man förhåller sig till det långsiktiga målet, istället för att byta arbete, idrott eller lag med förhoppning om att det skall bli bättre kortsiktigt. Att inte ge upp trots motgångar, att istället se det som en möjlighet att bli bättre. Det är GRIT. Det är delvis medfött, men man kan också fastslå att det i allra högsta grad går att utveckla genom lärare, föräldrar och tränare som uppmanar, berömmer och ger feedback till eleverna/barnen/spelarna på ”rätt sätt” och vad är då ”rätt sätt”?

FEEDBACK BLIR AVGÖRANDE

Beröm till god ansträngning. Bekräfta beteendet, inte resultatet. Exempelvis: ”Vad bra du tävlade idag Ida, jättebra kämpat. Du ansträngde dig verkligen hela tiden.” Just den korta feedbacken är en avgörande faktor för att förstärka beteenden av GRIT. Den typen av feedback ger individen en framtida strävan att fortsätta vilja anstränga sig, utan att ge upp, oavsett en värdering om det gick bra eller dåligt. Motsatt effekt kan feedbacken ha så som: ”Vad duktig du var på matchen, du spelade smart och klokt.” Det ger en uppmaning till att vara smart i besluten som eleven/spelaren tar och ingenting mer. Men det skapar också en förväntning att beslut och prestationer skall vara smarta, vilket skapar en förväntan att så skall det även vara fortsättningsvis. Men vad händer om det inte uppnås?

Studier påvisar även att barn som får höra att de är bra och duktiga oavsett deras insats, tenderar att ge upp tidigare vid svårare uppgifter. Till skillnad från barn som får nyanserad feedback på både det konkreta som var bra och det som var mindre bra. Nyanserad feedback tenderar att generera ökad kraft ansträngning när svåra uppgifter kommer.   

HELA BILDEN ÄR EJ KLAR
Vidare forskning om GRIT kommer att göras och behövs göras, menar Torkel Klingberg professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet. Han menar att det är många som nu frågar sig och tittar på hur vi på bästa sätt kan träna GRIT. Behövs det kanske mer organiserade aktiviteter, eller är instruktioner och feedback den bästa vägen att gå eller kan det finnas nya och ännu bättre vägar för att förstärka och utveckla denna avgörande faktorn GRIT.

”oavsett om man är född med mer eller mindre GRIT, kan man genom instruktioner och feedback få mer gritliknande beteende. Beroende på vilken feedback man får anpassar man sig till den” / Torkel Klingberg

Vi kan avslutningsvis konstatera att just Du kan skapa din egen framgång. Du bestämmer och Du avgör vilken framgång du kan komma att uppnå. Utifrån forskning och studier på människor och barns drivkrafter, förmåga att hantera medgång och motgång. Samt i vilken grad vi är redo att anstränga oss samt under hur lång tid vi är redo att anstränga oss. Lägg till att med rätt typ av feedback och instruktioner från föräldrar, tränare, lärare och chefer så kan vi dra slutsatser att det inte finns några begränsningar för vad du kan uppnå.

Din framgång är inom räckhåll, ta tag i den och ge inte upp förens du har lyckats! För en sak är säker, det är en fråga om tid, inte om talang, utan det är en fråga om tid. Tar det ett år, tre år eller än längre tid? Oavsett så kommer du att uppnå det fullt möjliga, att leva ut din fulla potential i det just Du bestämmer dig för att göra och vilja uppnå. Din framgång är inom räckhåll, ta tag i den och ge inte upp förens du har lyckats! Det är GRIT, du har GRIT och du kan utveckla GRIT ännu mer!

Vänliga Hälsningar
TOBIAS PEHRSSON
Spelarutvecklingsansvarig
Svenska Ishockeyförbundet

Skribent: Johan Andersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info