Hoppa till sidans innehåll

Tommy Boustedt: Individuell utvecklingsplan!

16 APR 2014 08:00
Tränarens skyldighet och spelarens rättighet!
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:25

Ett mycket effektivt sätt att förbättra utbildningen och utvecklingen av våra spelare är att upprätta en individuell utvecklingsplan som bör innehålla en bedömning av nuläget och även mål och medel för önskad utveckling. Jag dryftar mig till att tycka att alla svenska spelare ska ha en sådan plan. Vidare så påstår jag att tyvärr så icke är fallet. Det är för mig en gåta att detta effektiva utvecklingsverktyg inte används fullt ut i den svenska spelarutbildningen. Ska vi i framtiden klara av att konkurrera med stora nationer som Kanada, Ryssland och USA så måste vi arbeta smartare och effektivare än vad de gör. Okay, det kan kanske vara lite tidskrävande att upprätta individuella utvecklingsplaner för lagets alla spelare. MEN, det är välanvänd tid och grunden för en effektiv spelarutveckling. Det är tränarens bästa verktyg för att hålla den nationella och internationella talangproduktionen på en högre nivå än konkurrenterna. Det är varje spelares rättighet att bli sedd och utvecklad på bästa sätt.

Innehåll och utformning

I utvecklingsplanen betygsätts spelarens olika kvaliteter utifrån ett förutbestämt schema. Här följer ett exempel på hur detta schema kan utformas. Följande kvaliteter och variabler analyseras, betygsätts och diskuteras:

1/ Tekniska kvaliteter.

  1. Skridskoåkningens alla moment
  2. Alla delar av puckföringen och alla typer av finter.
  3. Passningsspelets samtliga delar.
  4. Skotteknik och målgörande.
  5. Närkampsspelets hela verktygslåda.

2/ Taktiska kvaliteter.

  1. Försvarsspelets grunder, ur både individuellt och kollektivt perspektiv.
  2. Anfallsspelets byggstenar, både individuellt och lagmässigt, över hela banan.
  3. Spel i numerärt överläge (powerplay), individuellt och kollektivt.
  4. Spel i numerärt underläge (penalty killing), individuellt och kollektivt.

3/ Fysisk status.

  1. Styrka. Alla delar av denna variabel - max-, explosiv-, snabb-, och uthållig styrka. Även en indelning i överkropp, underkropp och bål görs.
  2. Uthållighet. Aerob kapacitet och effekt.
  3. Snabbhet i förflyttning, puckföring, skott, tekningar och passningar.
  4. Smidighet och rörlighet. Atletism, akrobatisk förmåga och kroppskontroll tillhör denna del.

4/ Psykologiska faktorer.

a. Vinnarskalle. Förmåga att tävla och vara bäst när det gäller.

b. Lagspelare. Samarbetsförmåga, energigivare, göra andra bättre.

c. Kroppsspråk. Sända rätt signaler. Självkontroll.

d. Arbetsmoral. Vilja att bli bättre. Förstå arbetsinsatsens betydelse för resultatet.

5/ Träning.

a. Förberedelser. Inställning, kost och vila.

b. Genomförande. Förmåga att fokusera och ge allt.

c. Analysförmåga. Självinsikt om vad som behöver förbättras?

d. Kunskap om träning, kroppen, och därtill hörande faktorer.

6/ Matchning.

a. Antal matcher.

b. Speltid.

c. Nivå.

d. Spel i antal lag.

e. Roll.

Betygsättning och utvecklingssamtal.

Det gäller att anpassa denna utvecklingsplan efter ålder och nivå på spelaren. Använd de sex områdena, men se till att utformningen anpassas efter den nivå spelaren befinner sig på. Gör man det fungerar det för barn i tidig hockeyskoleålder , likväl som för elitjuniorer med sikte mot OS. Alltså - alla spelare oavsett ålder, målsättning och nivå ska ha en plan för sin individuella utveckling. Planen upprättas tillsammans med spelaren inför stundande ishockeysäsong vid ett planerat utvecklingssamtal. Tränare och spelare betygsätter nuvarande nivå, där betyg ska sättas, i förslagsvis en 5-gradig betygskala à la gammal svensk skolmodell. Vissa områden betygsätts ej, utan används för att resonera och planera kring.

Målsättning och verktyg

Efter en bedömning av nuläge sätts målsättningar upp för varje område. Dessutom konstateras hur dessa målsättningar ska nås. Alltså, vad och hur ska spelaren jobba för att utvecklas optimalt. Utvecklingsplanen är ett levande dokument som spelaren äger och dagligen jobbar med. Uppföljning och utvärdering med spelare och tränare tillsammans bör ske kontinuerligt under säsongen. Planen ska sedan leva över tid, säsong efter säsong, oavsett klubbaddress. Hela denna filosofi med personlig utvecklingsplan handlar om att prickskjuta, och att inte elda för kråkorna. Det är också mycket roligare och mer stimulerande för spelare att få vara del av något större. Detta "något större" är att få känna att det finns en plan för just min utveckling, och att just jag är viktig för klubben, laget och tränaren. Om alla våra svenska spelare kan fås att känna just så, då går vi en mycket ljus hockeyframtid till mötes!

Skribent: Fredrik Lindgren

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info