Hoppa till sidans innehåll

Tommy Boustedt: Tips för en bra ungdomshockey!

29 OKT 2013 08:50
Läs krönikan!
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:25

Äntligen höst - nu kör hockeyverksamheten igång på allvar! Jag får många frågor om träning för barn och ungdomar, både när det gäller isträning och fysträning. Några av de svar jag brukar ge listar jag här nedan. Min och Svenska Ishockeyförbundets (SIF:s) uppfattning i frågan angående träning för barn och ungdomar är glasklar:

  • Träning ska vara rolig, utvecklande, uppbyggande och genomföras i en positiv anda.
  • Verksamheten ska vara uppbyggd och organiserad så att barnen längtar efter nästa ktivitet.
  • Våra ledare ska ha en sådan utbildning att de kompetensmässigt klarar av att genomföra träningen på ett sådant sätt.
  • Vårt utbildningsmaterial måste vara modernt, både i form och innehåll, så att våra riktlinjer inte kan missuppfattas.
  • Utbildningsmaterialet ska vara en hjälp och vägledning till att skapa en mycket bra barn- och ungdomshockeyverksamhet.
  • I våra riktlinjer är allmän fysisk träning, i motsats till enbart specialträning (läs, ishockeyträning), något vi rekommenderar i bl.a. skadeförebyggande syfte.
  • Vår läroplan för barn och ungdom (Ishockeyns ABC) betonar vikten av sen specialisering för att därigenom bygga en så bred motorisk och fysisk plattform som möjligt. Det ska bl.a. motverka skador och slitage pga. ensidig träning.
  • Eftersom det i själva match- och tävlingsmomentet i vår sport finns en viss skaderisk är det extra viktigt att under träning stärka kroppens fysiska kapacitet. Då undviker och minimerar vi också risken för skador under tävling/match.
  • Genom omfattande teknik- och koordinationsträning ska våra barn- och ungdomsspelare komma upp på en kompetensnivå så att de kan undvika kollisioner, tacklingar och fall.
  • Att tvinga barn och ungdomar att träna när de är skadade är emot alla våra riktlinjer och guidelines.

Jag är inte så naiv att jag tror att vi lyckas fullt ut med ovanstående punkter. Däremot vet jag efter 12 år vid rodret att vi kommit en bra bit på vägen. Kanske låter det tråkigt att höra – men det har varit sämre tidigare

När det gäller fysisk träning för unga ishockeyspelare vill jag citera SIF:s fysexpert och tillika författare till ”Ishockeyns Träningslära” Kjell-Åke Gustavsson angående skivstångsträning. ”Vi säger att man skall iaktta försiktighet vid arbete med skivstång i huvudhöjd och högre bl.a. med tanke på de långa hävstångsarmar som uppstår. Det är inte skivstången i sig som är problem utan eventuell överbelastning. Det finns många situationer där belastningen är betydligt tyngre än en ”lätt” skivstång. Med tanke på ungdomars mottaglighet för motorisk träning är det bra att lära in korrekt lyftteknik (gäller alla rörelser) i aktuell ålder. Givetvis med lämplig belastning.”

Jag citerar också SIF:s vice utvecklingschef och expert på barn- och ungdomsträning Henrik Haraldsson, angående utbildningsmaterial och riktlinjer.
”Svenska Ishockeyförbundets läroplan för åldrarna 7-16 år, Ishockeyns ABC, distribueras till föreningar och ungdomsledare i ca 2000 exemplar per år. Den finns idag i över 10000 ex i hockeysverige, så dessa riktlinjer har minst sagt fått en bred spridning (bl.a. genom Idrottslyftet).

Ishockeyns ABC tar upp ämnen som ”Vad skall du träna?”, ”Hur mycket och hur ofta?”, ”Träning på is” och ”Fysträning”. Vi är mycket noggranna med att framhålla att all aktivitet i unga år ska ske individanpassat, med barnens behov i centrum. Vi poängterar vikten av allsidig träning och uppmuntrar spelarna att hålla på med flera olika idrotter. Självklart tycker vi inte att barn ska träna om de är skadade eller upplever smärta av träningen. Ta gärna del av innehållet i Ishockeyns ABC på http://www.hockeyakademin.se/Utbildningsmaterial/Parmar/ABC-Parmen. På www.hockeyakademin.se kan du även hitta fler exempel på hur vi på Svenska Ishockeyförbundet förordar att barn- och ungdomsverksamheten i våra föreningar ska bedrivas.”

Kloka ord från både Kjell-Åke och Henrik. Ishockeyns två viktigaste mål och arbetsuppgifter är:

1. Rekrytera nya spelare och ledare.

2. Behålla befintliga spelare och ledare i verksamheten.

Nyckeln till att lösa dessa bägge uppgifter och nå dessa bägge mål stavas UTBILDNING. Bra utbildade ledare som har bra utbildningsprogram att luta sig mot har en mycket större måluppfyllelse än motsatsen. Därför ska vi inte bara vara bäst på rinken utan också i klassrummet/föreläsningssalen!

Skribent: Fredrik Lindgren

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info