Hoppa till sidans innehåll

Uffe Lundberg: Ledarskap för unga spelare

07 APR 2015 14:43
Bra tips från spelar och ledarutvecklaren!
  • Skapad: 07 APR 2015 14:43

Det finns så många ”inte” framför hur man ska vara och agera som ledare. I synnerhet om man har unga spelare. Inte vara för hård, inte vara för mesig, inte ha för många regler, inte tillåta för mycket, inte favorisera spelare, inte behandla alla lika eftersom de är olika individer, o s v. Självklart finns det ramar inom vilka man måste hålla sig, vissa saker är inte okej, men inom ramarna kan nog ingen hävda att det finns något facit. Förutom att vara sig själv och inte spela någon annan, samt att man behöver kunna leda sig själv om man ska leda andra.

Människor mer än spelare

Jag tror att ett bra ledarskap bottnar i människosynen och det har egentligen inte ett dugg med hockey eller någon annan sport att göra. Har man en sund människosyn där man tror gott om människor man möter, tills motsatsen är bevisad som det brukar heta, kommer man långt. Att vara nyfiken på olika personligheter och sätt att vara -är ytterligare en tillgång. Sedan tror jag det i hockeyvärlden handlar om att se människan och inte bara spelaren. Om man vill få individen att värdera vem han eller hon är, mer än vad vederbörande gör, då lär man vara noga med det i kommunikationen. Det handlar om att få människor att växa, om vi vidgar perspektivet litegrann. Växer man som människa så växer man också som spelare.

Vem man är till för som ledare

En grundfråga för att kolla av sitt ledarskap är: Vem eller vilka är jag till för som ledare? Om svaret är något annat än barnen/ungdomarna så har man problem. Eller för att uttrycka det tydligt: Då ska man inte vara ledare. Att stå som ungdomsledare med en pokal i skyn efter att ha åsidosatt halva laget, där vissa kanske t o m har slutat p g a ”ledarskapet”, är vedervärdigt. Ledare som bidrar till att rekrytera och behålla barn och ungdomar, inom i det här fallet hockeyn, är mina hjältar. Ledare som är förebilder och bra representanter för vuxenvärlden och som åsidosätter en massa annat till förmån för nästa generation. De borde inte bara kallas hjältar av mig utan uppmärksammas betydligt mer än vad som är fallet. Bara för att nämna något så skulle samhällets kostnader fullständigt skjuta i höjden utan alla dessa insatser, eftersom oräkneligt många fler skulle hamna snett i tillvaron. Jag är helt övertygad.

Koll på åldern man jobbar med

Det är jätteviktigt att utbilda sig och hålla sig uppdaterad i lämplig träning för olika åldrar och olika fysisk utveckling. Samtidigt är det också viktigt att ledarskapet som sådant är anpassat till den fas adepterna man jobbar med är i i livet. Det ska inte blandas ihop med att försöka vara en i gänget för egen del. Uppgiften är ju att se till att alla spelare är en i gänget. Däremot ska man ha i minnet att individerna i gruppen tydligt känner av om ledarteamet trivs och har roligt tillsammans. Det smittar av sig.

Auktoritet istället för auktoritär

”Dom gör ju inte som jag säger åt dem att göra”, har nog hörts i många ishallar genom åren. Vissa säger då samma sak igen, med betydligt högre röst. Skillnaden man kan få fram då är att han/hon menar allvar, vilket kan ge effekt där och då, men man ska inte ta för givet att förståelsen för budskapet ökar. Då kommer vi in på skillnaden mellan att vara auktoritär och vara en auktoritet. En auktoritet kan på ett helt annat sätt låta gruppen driva åt rätt håll när individerna i den lär sig användbara saker för sin egen utveckling på vägen. Risken för en auktoritär ledare är att bli sittande med en lång, lång lista över saker spelarna inte får göra. Auktoriteten blir istället sittande i samtal (eller stående, axel mot axel-samtal under rörelse är ofta en bra metod) med individer. Samtal där rätt ställda och framförallt öppna frågor gör att personen själv får hitta och uttrycka lösningen på ett problem.

Kommunikation med föräldrar

Som förälder själv med barn i olika verksamheter kan jag reflektera över en nyckelfaktor. Prata med barnen och ungdomarna så mycket som möjligt, istället för om och över huvudet på dem. Hur ska vi annars få dem att ta ansvar och driva sin egen process? Självklart är supporten inte minst med det praktiska såsom skjutsningar och annat jätteviktig. Liksom tydlig föräldrainformation kring syfte och upplägg med verksamheten. Själva verksamheten ska ledarteamet äga tillsammans med de aktiva. Är man både ledare och förälder tror jag inte det är fel att låta kollegorna ha mer kontakt med ens egen, i den mån det går i samband med träning och match.

Lärdomar varje dag

För att anknyta till inledningen ska poängteras att inte heller jag tror mig sitta med facit. Jag lär mig hela tiden, inte minst av de små och de stora stjärnorna innanför gallerhjälmarna!

Skribent: Uffe Lundberg

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info