Hoppa till sidans innehåll

Uffe Lundberg: Prestation kontra resultat

26 FEB 2014 08:00
Vikten av att fokusera på det ena och inte det andra
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:25

Som tränare, coach, utbildare letar man efter nycklar som passar i alla olika typer av lås. Nycklar att verkligen hålla fast vid. Att fokusera på prestation istället för på resultat tycker jag är en nyckel både värd att förvara i en ficka med blixtlås och banne mig även att göra en säkerhetskopia på!

Matcher

Prestationen är det du har möjlighet att påverka fullt ut. Resultatet är summan av ett antal prestationer plus ett antal yttre omständigheter som du inte har makt över. Bra prestationer staplade på varann ger oftast ett önskvärt resultat. Inte alltid, det ska man komma ihåg, men oftast. I svensk ungdomshockey ser jag generellt sett ett alldeles för stort fokus på resultatet i matchen, skytteligan, poängligan och all annan möjlig statistik. Är det viktigt med serietabeller innan exempelvis U14? För vems skull i så fall?

Att döma sin och sitt lags prestation efter resultatet är väldigt farligt. Då är man ute på tunn is utan isdubbar vill jag påstå. Jag gör det varje gång slutsignalen ljuder och resultatet skrivs ner i coachkortet om man har förlorat, kan jag säga. Dessbättre går det över fort och förnuftet tar över, man får ventilera med kollegor/vänner och sedan titta på klipp inför videoanalysen med spelarna. Denna ”felbedömning” slipper man vid seger för en vinst är alltid en vinst. Med någon form av lättnad oavsett hur det har sett ut, men principen att bedöma prestationen och inte resultatet som sådant gäller icke desto mindre när man har vunnit. Konsten är att hitta relevanta saker att förbättra och att förstärka det som har varit bra, alldeles oavsett.

Träningar

Om vi bortser ifrån matchmomentet och pratar träningar istället så vill jag formulera det såhär: Allt är relativt! Mycket är individuellt! En spelare som lyckas knäcka koden att vända från framlänges- till baklängesåkning utan att ramla kan ha gjort en större prestation än en spelare som får till en perfekt ”Spin-O-Rama” med puck i hög fart. Det beror på insatsen, hur mycket vederbörande har lagt in för att klara det, samt individuella förutsättningar.

Efter att i Malmö under JVM (drygt trehundra av landets junior- och målvaktstränare samlade på två symposium!) ha lyssnat på Stephen Norris föredrag om LTAD (Long term athlete development) har jag fäst mig extra vid två steg av de sju som sammanfattar modellen. Dessa två tycker jag vi i svensk ishockey ska lägga större vikt vid: ”Learn to train (girls 8-11, boys 9-12)” och ”Train to train (girls 11-15, boys 12-16)”. Närmast före i ålder räknat kommer ”FUNdamentals” och närmast efter ”Train to compete”. Att lära sig att träna rätt och att låta träningen i sig ha ett berättigat egenvärde istället för att det är nästa match allt handlar om. Den grundinställningen skulle hjälpa oss att verkligen fokusera på prestation istället för på resultat, vill jag mena. Detta motsätter inte att vi tävlar på träning, både mot sig själv och andra, som en naturlig del av hockeyutbildningen. Tvärtom!

Person och prestation

Inte ens på högsta seniornivå vill man jobba kortsiktigt. Man vill ha utveckling och utveckling handlar om ett långsiktigt tänkande med ett aktivt målsättningsarbete. I den processen, oavsett vilka åldrar det handlar om, är feedback (återkoppling) ett oerhört viktigt verktyg. I Ola Berggrens nyutgivna häfte ”Psykologisk träning”, som beskriver det arbetet med våra tre äldsta landslag går att läsa ”Tanken styr all handling. Då måste tanken bli rätt. Spelarna behöver feedback och det behöver vi tränare också: Vilka signaler sänder jag ut, hur lyssnar jag? Det här är väldigt viktiga frågor som vi behöver hjälp med.”

I feedbacken är det oerhört viktigt att skilja på person och prestation. Personen är den man är. Värdet som människa förändras inte av en sämre prestation. Sedan handlar det om att vara mottaglig för feedback och att verkligen vilja utvecklas, en bättre prestation nästa gång kommer inte av sig själv. Ansvar hos både sändare och mottagare med andra ord. Det behövs träning även här. Människor som klarar av dessa inte helt lätta bitar på ett bra sätt har en tendens att ofta prestera bra och hur var det nu bra prestationer staplade på varann brukar påverka resultatet?!

Skribent: Fredrik Lindgren

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info