Hoppa till sidans innehåll

Robbans Träningstips 57: Skridskoåkning

29 NOV 2012 10:53
Intressant information kring skridskoåkning!
  • Skapad: 29 NOV 2012 10:53

Roberts Träningstips nr 1-50 finns som tryckt häfte med massor av bra träningstips inom isövningar, fysisk träning, näringslära m.m. Om du vill köpa häftet kontaktar du This is a mailto link och skriver in dina adressuppgifter. Priset är 79 kr + frakt 20 kr, totalt 99 kr.

Ishockey är det snabbaste spelet på vår planet. Det är inte lika snabbt som bilsport vad gäller hastighet, men det är utan tvivel den snabbaste lagsporten, som kräver den kortaste reaktionstiden för beslutstagande under speletsgång.

Anledning: SKRIDSKOÅKNINGEN! Löpare tappar fart när de slutar löpa. Friktion gör att löpare, cyklister och racerförare tapparfart men ishockeyspelare kan åka fortare än de kan springa och de kan fortsätta röra sig i hög fart även när de glider. Spelet ishockey handlar helt och hållet om acceleration, vilket är ett tjusigt ord för start och stopp. Ett byte är en serie korta rusher i kamp om pucken. En ishockeyspelare når sällan maximalhastighet. Accelerationen börjar antingen från stillastående eller från långsamt glidande, byggs sen upp bit för bit till toppfart. Toppfarten bibehålles under mycket kort tid och följs av en fas för att sakta ner. Acceleration skall inte förväxlas med toppfart. För att tala klarspråk, hastighet är det maximala”kilometer per timme” (km/h) du kan åka på skridskor, medan accelerationär hur snabbt du kan nåden hastigheten.

Läs mer om detaljer i skridskoåkningen samt se illustrationer på denna länk

Se klipp nedan på framlängesåkning från Ishockeyns Tekniska Grunder, du kan se samtliga filmklipp på denna länk

 


Skribent: Fredrik Lindgren

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info