Hoppa till sidans innehåll

Intervju: Anders Sandahl om försäsongsträning

19 APR 2016 10:00
Anders Sandahl från Filipstad har precis avslutat sitt första år som HD i HockeyAllsvenskan. Här delar han med sig om sina tankar om försäsongsträning.
  • Skapad: 19 APR 2016 10:00

På allt fler håll håller säsongen 2015/2016 på att ta slut, och det innebär starten på försäsongsträningen. Anders Sandahl delar här med sig av sina tankar om försäsongsträningen.

Nu är säsongen precis avslutad, hur arbetar man som domare direkt efter avslutningen på en lång säsong?
Jag ser till att ha någon veckas vila för att sedan börja löpträna 2-3 gånger i veckan lugna distanspass för att vänja kroppen med löpningen. För att få lite variation på träningen byter jag ut någon jogging tur till något pass på cykeln.

Q: Har du någon hjälp eller speciell plan när du lägger upp sommarträningen?
A: Jag var på Bosön under 2015 och gjorde ett träningsupplägg med Per Svennar som jag i år ska försöka följa. Något som jag kommer att förändra i år emot föregående år är att jag ska försöka träna mer varierat. Jag ska fördela konditionspassen jämt mellan cykel och löpning och detta för att minimera risken för skador, förra året var 80% av passen löpning och jag fick lite skadeproblem i slutet av sommaren. Styrkepass lägger jag även in i samband med löppassen.     

Q: Vilka är de största utmaningarna för att få jobb-familj-träning att fungera?
A: Utmaningen är att få tiden att räcka till. Jag har förmånen att ha möjligheten att träna på lunchen så någon gång i veckan tar jag ett löppass på ca: 40-45 minuter på lunchen. Det händer även att jag cyklar till någon av barnens bortamatcher i fotboll, familjen tar bilen och jag tar cykeln. Det är perfekta att kunna kombinera familjelivet med lite träning. Jag har 5 mil enkelresa till mitt jobb så det händer några gånger per sommar att jag cyklar till jobbet. Jag försöker ta de möjligheter till träning som finns. På vardagar efter jobbet så är det skönt om man har klarat av dagens träning så man kan ge familjen fullt focus och var delaktig i vardagslivet.

Q: Hur mäter du effekterna/utvecklingen av din träning?
A: Jag mäter utveckling på träningen genom att jag har ett par rundor som jag brukar springa varje sommar och dessa har jag tider på så jag vet vad jag ska göra för tid på rundan för att ligga med i träningen. Jag har även ett par cykelrundor som jag kör tester med likande upplägg. Givetvis så ser jag till att göra något Coopertest eller Beeptest under sommaren för att få kvitto på att träningen ger resultat.

Q: Att vara domare är en mångsidig roll. Kan man arbeta med annan form av träning mer än t.ex. fysisk träning?
A: Ja absolut! För att utvecklas som domare gäller det att man tränar på alla sätt man kan och jag tycker det är viktigt att prata om matcher, specifika händelser, träning och regler, med andra domare och gärna med personer i sin närhet som inte har med ishockeyn att göra för att kunna få olika tankar och värderingar av beslut man tagit under säsongen. Vi är ett gäng domare från Värmland som träffas då och då under sommaren och diskuterar allt som har med att vara ishockeydomare att göra. Vi pushar varandra regelbundet i regelkunskap och träning.      

För mer information om försäsongsträning, besök DomarAkademin.

Skribent: John Fransson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info