Hoppa till sidans innehåll

Best Practice: Försäsongträning - Örjan Åhlén

04 JUL 2016 08:00
I del två av vår serie Best Practice: Försäsongträning möter vi SHL-linjemannen Örjan Åhlén.
  • Skapad: 04 JUL 2016 08:00

1. När säsongen är slut kanske många känner att det är jobbigt att dra igång med träningen direkt. Hur tänker du där?
Jag tränar året runt och lägger inte av någon gång egentligen. För mig handlar det mer om att ibland drar jag ner på träningen och ibland kör jag tuffare.

2. En försäsong pågår ungefär från slutet av april till början på augusti – hur strukturerar du upp träningen under den perioden?
Jag brukar tajma in och köra ett par löplopp under perioden. Göteborgsvarvet brukar jag springa i maj, vilket gör att jag drar ner något på träningen strax innan. Sedan är det Stockholm halvmara i september som jag också brukar toppa upp mig själv inför. Däremellan kör jag på med huvudfokus på konditionsträning, men blandar in styrka varje vecka.

3. Hur lägger du upp en vanlig träningsvecka (exempel på övningar – ett träningschema)?
Exempel på tuff vecka under sommaren:

Måndag: Lätt distansjogg 10km och styrka (kör igenom hela kroppen)

Tisdag: Backe (4km uppvärmning, 20min backe 60-70sek intervaller, 3km nedjogg och sedan stretch)  eller tröskelpass (3x3km med 1min vila. Uppvärmning och nedjogg)

Onsdag: Lätt distansjogg 10km och styrka (kör igenom hela kroppen)

Torsdag: Långa intervaller (3km uppvärmning, 5x1000m med 1min vila, nedjogg 3km)

Fredag: Vila

Lördag: Lätt distansjogg 8km, 5x100m koordinationslopp

Söndag: Långpass 22km i lätt fart

4. Hur lägger du upp balansen mellan styrketräning, kondition samt rörlighetsträning?
Huvudfokus ligger på konditionsträning, men jag försöker lägga in 1-2 pass styrka/vecka. Rörlighetsträning är något jag skulle behöva göra mycket mer av, men ser till att göra lite rörlighet vid varje pass.

5. Hur skiljer sig din träning under säsong kontra träningen utanför säsongen?
Den största skillnaden är att det blir färre antal pass under säsongen eftersom det normalt blir ett par matcher/vecka. Jag försöker ändå bibehålla kvalitén på passen och verkligen våga träna hårt även under säsong.

6. Hur sätter ni era mål med träningen och hur jobbar du för att uppnå dessa?
Att bli snabbare, starkare och mer uthållig. Loppen jag genomför hjälper till med den utvärderingen. 

7. Alla som tränar drabbas då och då av motivationsbrist och det kan kännas jobbigt att ge sig ut och träna. Hur tacklar ni detta?
På lite olika sätt skulle jag säga. För att inte drabbas av motivationsbrist är en målsättning A och O, så det måste jag ha. Att klara en viss tid på loppet kan vara ett exempel. Ibland tacklar jag motivationsbrist genom att bara köra mitt pass ändå trots att det är lite motigt. Då brukar jag bryta ner passet i små beståndsdelar för att det därigenom ska kännas genomförbart och skapa känsla av att jag klarar det. Ibland hoppar jag helt enkelt över ett pass om det känns åt skogen och kroppen känns alldeles för tung. Sedan gäller det att hitta träningsformer man tycker är roliga och som man kan tänka sig göra om och om igen. Jag gillar att springa och köra styrka, därför gör jag det som huvudträning och då hamnar jag sällan i tankar om att det är jobbigt att träna. 

I del 3 som släpps den 11 juli möter vi Riksseriedomaren Jessica Lundgren.

Del 1: Best Practice: Försäsongsträning - Peter Lyth

Skribent: John Fransson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Ishockeyförbundet
Box 5204
121 16 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr.
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 084490400
Fax: 08910035
E-post: This is a mailto link

Se all info