Reklam
    Hem / Svensk ishockey / Svenska Ishockeyförbundet / Partners / "Antalet tjejer som spelar ishockey ska bli fler"

"Antalet tjejer som spelar ishockey ska bli fler"

Tillsammans med huvudsponsorn Svenska Spel vill Svenska Ishockeyförbundet få fler tjejer att fortsätta spela ishockey. – Vi står enade och målet är tydligt, antalet tjejer som spelar ishockey ska bli fler, säger Anders Wahlström.

För tre år sedan gjordes en undersökning för att ta reda på vad som skulle få fler tjejer att fortsätta spela ishockey även under tonåren. Den viktigaste faktorn visade sig vara att tjejerna i högre utsträckning vill spela ishockey tillsammans med andra tjejer.

– I blandlagen finns ibland tendensen att spelet blir lite på killarnas villkor. Flera tjejer ville ha möjligheten att utvecklas i sin egen takt. Sedan finns det tjejer som trivs jättebra i blandlagen men att valmöjligheten ska finnas i högre utsträckning identifierades som en nyckelfaktor, säger Anders Wahlström.

Sedan två år tillbaka anordnar Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med 22 distriktsförbund runt om i Sverige olika aktiviteter där tjejer får möjligheten att träna och spela ishockey tillsammans. Projektet har fått bra respons och i Stockholm har intresset varit så stort att Stockholms Ishockeyförbund själva har skjutit till resurser för att kunna erbjuda alla tjejer som önskar en plats.

– När vi ger tjejer chansen att spela ishockey på sina egna villkor får vi ett enormt genomslag. Men vi måste ge dem utrymmet, bland annat genom aktiviteter som bara är riktade mot tjejer, säger Sara Ridderlund, sport- och föreningsutvecklare på Stockholms Ishockeyförbund.

Sara Ridderlund är nyanställd på Stockholms Ishockeyförbund och ett av hennes fokusområden är just att få fler tjejer i Stockholm att spela ishockey.

– Jag kommer från en hockeyfamilj och har fått de resurser som krävs för att verkligen kunna satsa på ishockeyn. Nu vill jag vara med och ge fler tjejer den chansen. Viktiga fokusområden för Stockholms Ishockeyförbund är därför flera kvinnliga ledare, utökad utbildning till tränarna och såklart mer istid som är reserverad för tjejerna, säger Sara Ridderlund.

Svenska Ishockeyförbundet arbetar parallellt med flera olika satsningar på tjejer.

– Vi har ett ökat fokus på hockeyskolan som vänder sig till de yngsta, vi har implementerat ett permanent U-16 landslag för tjejer och just nu arbetar vi med nya spelformer som gör att det inte behövs lika många spelare på isen för att kunna spela match. Ju färre spelare som behövs för en match, ju lättare blir det att skapa tjejlag. Förra säsongen blev också TV-pucken en turnering för både tjejer och killar vilket är ett steg i rätt riktning. 

Anders Wahlström fortsätter:

– Allt hänger ihop, för att vi ska kunna få högre kvalitet på verksamheten och kunna erbjuda seriespel på de högre nivåer behöver vi få in tjejerna och behålla dem i verksamheten.

Svenska Spels sponsringsstrateg Mats Einarsson berättar att det är självklart för huvudsponsorn att vara med och stötta alla satsningar som sker med fokus på de unga ishockeyspelande tjejerna.

– Att utveckla damhockeyn är ett prioriterat område i vårt samarbete med Svenska Ishockeyförbundet och vi är stolta över att vara med på resan för att möjliggöra för fler tjejer att spela ishockey. Att introducera fler tjejer till sporten och få dem att fortsätta spela även högre upp i åldrarna är avgörande för att vi ska kunna bygga starka inhemska ligor och konkurrera internationellt. Svenska Spel stöttar svensk idrott från gräsrot till elit och är jätteglada över att vara delaktiga och bidra under den resa som svensk ishockey nu genomgår, säger Mats Einarsson.

Läs mer om samarbetet mellan Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Spel.