Reklam
    Hem / Svensk ishockey / Svenska Ishockeyförbundet / Partners / Svenska Ishockeyförbundet först ut med medieanalyser med hjälp av AI-teknik

Svenska Ishockeyförbundet först ut med medieanalyser med hjälp av AI-teknik

Svenska Ishockeyförbundet ingår ett partnerskap med sponsringsbyrån Pack Train med start i december 2020.

Svenska Ishockeyförbundet ingår ett partnerskap med sponsringsbyrån Pack Train med start i december 2020. Samarbetet innebär att Pack Train blir insiktspartner till Svenska Ishockeyförbundet med fokus på varumärkesmätningar, omvärldsbevakning samt medie- och exponeringsanalyser. Partnerskapet omfattar Svenska Ishockeyförbundet varumärke inklusive landslagen, Tre Kronor, Damkronorna och juniorlandslagen, samt förbundets huvudpartners.

– Inom Svenska Ishockeyförbundet jobbar vi med fyra strategiska områden som bygger på samverkan, sportslig utveckling, tillgänglighet och varumärket svensk ishockey. För att uppnå en samlad framgång och för att nå vår vision, att vara Sveriges mest engagerande idrott, så är omvärldens bild av oss avgörande. Pack Train har visat upp en mycket god strategisk förståelse för samtliga fokusområden och tillsammans kommer vi bli en än mer innovativ rättighet, säger Christer Plars, kommersiell chef på Svenska Ishockeyförbundet.

– Redan i våras hade vi en dialog med Svenska Ishockeyförbundet som kretsade kring hur förbundet kan bli ännu vassare i sina mätningar och i sin återrapportering till sponsorerna. Jag måste faktiskt rikta ett stort tack till Svenska Ishockeyförbundet som utmanat oss i det arbetet. Ur den processen har arbetet med Pack Train Media Monitor accelererat och det är fantastiskt roligt att Svenska Ishockeyförbundet blir först ut med vårt nya verktyg. Att vi dessutom blir en strategisk partner till förbundet gör det hela ännu roligare, säger Ulf Björnemark, vd och medgrundare på Pack Train.

Partnerskapet innefattar inte bara ett samarbete avseende mätningar och analys utan även att Pack Trains tjänster kan erbjudas som en del av partnerskapet för Svenska Ishockeyförbundets sponsorer. 

Svenska Ishockeyförbundet först ut i Sverige med AI-analyser

I början av oktober lanserades analysverktyget Pack Train Media Monitor, ett medie- och exponeringsverktyg, som täcker hela medielandskapet och där analyserna bland annat baseras på en AI-teknik som exempelvis Premier League använder sig av. Svenska Ishockeyförbundet blir först ut i Sverige med den nya tekniken.

– Pack Train Media Monitor är precis det verktyg vi sökt efter, eftersom vi ville hitta något som täcker hela medielandskapet och något som bygger på en modern teknik. Tack vare samarbetet med Pack Train kommer vi kunna erbjuda en rättvis bild av värdet vi skapar för våra sponsorer. Pack Train blir en oberoende part som hjälper våra sponsorer med exponeringsvärdet och hjälper oss med värderingen av vår egen rättighet, säger Daniel Ivarsson, försäljnings- och sponsoransvarig på Svenska Ishockeyförbundet.

Partnerskapet träder i kraft den 1 december 2020 och är tillsvidare.