Riktlinjer för fysisk kontakt och närkampsspel inom TKH till och med U12

Riktlinjer för fysisk kontakt och närkampsspel inom Tre Kronors Hockeyskola till och med U12
Inom Tre Kronors Hockeyskola och upp till och med U12 gäller att all form av fysisk kontakt och närkampsspel är tillåtet, under förutsättning att det sker på barnens villkor och med respekt för spelets idé. Det innebär att spelarna tränas i att använda sin kropp på ett korrekt och säkert sätt där syftet är att vinna pucken och skapa fördelar i spelet, inte att skada motståndaren. Spelar en spelare farligt, vilket kan innebära att båda spelarna inte spelar på samma kunskapsnivå (i det fysiska spelet), så ska matchledaren agera.
Ett centralt inslag i spelet och för att fysisk kontakt ska ske på ett schysst sätt är att alltid spela med bladet mot pucken. Detta betonar vikten av teknik, spelförståelse och ett schysst spel där kroppskontakten blir ett naturligt inslag i kampen om pucken snarare än ett självändamål. Genom att tillåta och tidigt träna på närkampssituationer skapas förutsättningar för att barnen ska utveckla trygghet, balans och mod i spelet. Samtidigt värnas principen om barnens bästa: all verksamhet bedrivs på barnens villkor, med fokus på glädje, lärande och långsiktig utveckling. Tränare och ledare är skyldiga att ge barnen rätt förutsättningar för att följa regelverket.
Följ länk och läs mer på:
Hela dokumentet: https://api.hockeyakademin.se/wp-content/uploads/2025/08/Narkampsspel.pdf
Ramverk för TKH till U12, sida 16: https://api.hockeyakademin.se/wp-content/uploads/2025/08/Ramverk-for-THK-till-U12.pdf
Justeringar Fysiskt Spel 25 26 (003)
Begreppet tävla inom barn- och ungdomshockey
Att tävla är en naturlig och viktig del av ishockeyn. I varje match, övning och situation finns en tävlingsaspekt som hjälper barnen att utvecklas både som spelare och som person. Att vilja vinna enskilda matcher är betydelsefullt då det skapar engagemang, motivation och glädje. Samtidigt innebär tävlandet också att möta både med- och motgång, vilket är en central del av lärandet och idrottens fostran. Det är dock viktigt att betona att tabeller och poängligor inte gynnar barnen i de yngre åldrarna. Dessa riskerar att flytta fokus från utveckling och glädje till kortsiktiga resultat.
Följ länk och läs mer på sida 18 :
https://api.hockeyakademin.se/wp-content/uploads/2025/08/Ramverk-for-THK-till-U12.pdf